المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یونس - آیه ۳)
    
بازدید: 84
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۖ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۖ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ﴿٣﴾
یقیناً پروردگارتان خدای یکتاست که آسمان ها و زمین را در شش روز پدید آورد، آن گاه بر تخت فرمانروایی و حکومت بر آفرینش چیره شد، همواره کار جهان را  تدبیر می کند. هیچ واسطه ای جز پس از اذن او نیست. این است خدا، پروردگار شما، پس او را بپرستید؛ آیا متذکّر نمی شوید؟ (۳)


قرآن کریم ( سوره یونس - آیه ۳)


   شرح :
در دین اسلام توحید اساس همه ی اعتقادات و مباحث و ملاک عمل در همه ی امور است به طوری که هیچ کلامی یا عملی بدون لحاظ نمودن توحید ، پذیرفته نخواهد شد.
اعتقاد به یگانی خالق عالم اولا باعث وحدت بین تمام اجزای عالم خلقت شده و ایشان را به صورت مجموعه ای واحد در طی طریق کمال به پیش می برد.
ثانیا این وحدت بین اجزا و قوای ظاهر و باطن که موجودات عالم هستند همبستگی ایجاد نموده از تضاد و تناقض های فکری و اصولی که باعث سرگردانی و بی هدفی مردم می شود جلوگیری می کند.
کلمه ی "رَبَّكُمُ به معنی " پروردگار شما " بیانگر این پیام است که "هدف از خلقت آدم " تربیت او برای کسب فضائل انسانی تا رسیدن به مقام خلیفه الهی بوده که او را بر کل خلقت شرافت بخشیده است. موضوع دیگر مورد بحث آفرینش عالم در شش روز است که نیاز به بحث مفصلی دارد.


اینجانب از قرائن موجود در آیات قرآن و مفاهیم حاصله از روایات معصومین (ع)  این گونه استنباط کردم که منظور از "شش روز" در واقع خلقت عالم در شش مرحله است که بایستی همه ی موجودات برای رسیدن به کمال خویش آن را طی نمایند.
این شش مرحله عبارتند از:
۱- عالم عقل که " نورالانوار" نیز گفته می شود و آن محضر قرب پروردگار است و غیر معصوم در آن راه نخواهد یافت.
۲- عالم ملکوت که همه ی مخلوقات به صورت انوار یا روح خلق شده ، پس از تعیین مقدرات او به سوی مرحله ی بعدی حرکت می کند.
۳- عالم ذر که مقدمه ی عالم ماده است و موجودات به صورت ذرات اولیه هستند و هنوز شکل نگرفته اند.
۴- عالم دنیا که از تبدیل و تحولات ذرات ایجاد شده و از ترکیب روح باجسم انسان و سایر موجودات پدید آمده در تعامل با یگدیگر طی طریق می کنند.
۵- عالم برزخ که جدایی موقت جسم از روح بوده و روح انسان پس از گذاراندن تغییراتی دارای کیفیت جدید شده و آماده ی ورود به عالم بعد می شود.
۶- عالم قیامت که روح مجددا با جسم ترکیب شده و آماده ی پذیرفتن تحولی جدید برای زندگی ابدی بر مبنای قوانین خاص می گردد که به عنوان اسرار بر همگان پوشیده مانده است و با وقوع قیامت مرحله به مرحله با نظارت و دخالت مستقیم پروردگار عالم و عوامل او اجرا و آشکار خواهد شد.
در آخر آیه ی شریفه بار دیگر بر تربیت و پرورش انسان جهت درک علوم الهی تا رسیدن به مقام خلافت خدا به عنوان هدف از این خلق عظم تاکید شده که از تفکر در صفات و افعال خدا عمل به دستورات او در طریق عبودیت حاصل می گردد.

   موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.