المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره توبه - آیه ۱۲۹)
    
بازدید: 135
    

بنام خداوند بخشنده مهربان

فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ 
پس اگر از حق روی گرداندند، بگو: خدا مرا بس است، هیچ معبودی جز او نیست، فقط بر او توکل کردم و او پروردگار عرش بزرگ است. 
قرآن کریم ( سوره توبه - آیه ۱۲۹)


 شرح :
هر چند انسان ها ذاتا خدا پرستند ولیکن در طول مدت زندگی حوادث زیادی هستند که به علت تلخکامی ها روح افراد را به شدت متاثر می کنند و پذیرش مفاهیم لطیف و معنوی را با مشکل مواجه می سازد و یا جاذبه های مادی مانع درک معنویات می شوند تا جائی که فرد به طور کلی دین را نادیده می گیرد.
این مخالفت ها برای عموم مسلمین مخصوصا پیامبر رحمت غیر منتظره بود و ایشان را غمگین و متاثر می کرد. خداوند برای برطرف نمودن این اندوه و نشاط دادن به مومنین چند نکته را یاد آوری می فرماید :
۱- بنای دین بر هدایت افراد و ساختن جامعه ای سالم و به دور از آلودگی است بنابراین نه تنها نباید ازرویگردانی برخی افراد بی ایمان نگران بود ، بلکه بایستی از آنان دوری گزید که در آیات قبل بیان گردید.
۲- توجه و توکل به یاری خداوند کلید موفقیت است و پرورگار عالم ، اسباب پیشرفت را مهیا ساخته نیاز مومنین را برآورده خواهد ساخت.
۳- وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ : او پروردگار عرش بزرگ است. بیان این جمله باب وسیعی از مفاهیم را بر روی مسلمان باز می کند که نیازمند  تفکر عمیق و درک معارف الهی بوده و نتایج گرانبهایی برای پیروان دین حق در بر دارد.
کلمه ی "عرش به طور معمول به تخت سلطنت گفته می شود که در نظر عموم مردم به عنوان جایگاه قدرت و تسلط بر امور است و برای پادشاهان به کار گرفته میشد زیرا برای فرمان دادن و اجرای امور بر تخت نشسته به کارگزاران امر و نهی می کردند.
به این دلیل در اینجا از این کلمه استفاده شده تا ذهن مومنین را به تونایی خداوند در تغییر مقدارات و اداره ی امور عالم بر اساس حکمت و خواست خدا توجه دهد و به همه یادآوری نماید که کل عالم مخلوق اوست بنابراین ادامه ی برنامه خلقت نیز در اختیار خالق بوده و برای رفع مشکلات بایستی به خدا رجوع کرد.

  موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.