المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کربم (سوره انفال - آیه ۷۵)
    
بازدید: 121
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولَٰئِكَ مِنْكُمْ ۚ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 
و آنان که بعد ایمان آوردند و هجرت کردند و همراه شما با دشمنان جنگیدند، از شمایند؛ و خویشاوندان  در کتاب خدا مقرّر شده از دیگران سزاوارترند؛ یقیناً خدا به همه چیز داناست.

قرآن کربم (سوره انفال - آیه ۷۵)


  شرح :
در یک اجتماع انسانی هر چند که افرادی با خصوصیات مشابه دارای شرایط زیستی یکسان در زمانی و مکانی معین با هم زندگی می کنند اما از نظر قوای روحی که استعدادهای ذاتی هستند در درجات مختلف هستند.
این قوا پس از تربیت شدن ، توانایی ایشان محسوب شده و تحت مدیریت عقل فعالیت می کنند.این تفاوت سطح ادراک باعث می شود تا همه ی افراد نتوانند مصلحت امور را با هم درک کنند ، در نتیجه گروهی پیشتاز شده بار بیشتری از مسئولیت را به دوش می کشند. اما طولی نخواهد کشید که سایرین نیز به درک مصلحت مورد نظر رسیده و با سابقین در خدمت همراه خواهند شد.
هر چند که افراد پیشتاز برای ثتبیت عقاید و اجرای دستورات دین خدا متحمل زحمت بیشتری شده اند ولیکن بایستی توجه داشته باشند که سبقت خدمت در راه خدا نباید عامل منت گزاری یا برتری جویی بر دیگران قرار گیرد بلکه آن را توفیق الهی دانسته و به درگاه خدا شکرگزار باشند.
در چنین شرایطی سزاوار است که سابقین از متاخرین استقبال نموده و با شوق و رغبت تجربه خود را به ایشان اننقال دهند تا دوستان را در کسب توانایی جهش داده و با صرفه جویی در زمان افراد جدید را در طی طریق معرفت و در جایگاه مسئولیت و خدمت با خود همراه نمایند؛ که اینچنین روشی شایسته مدیریت اسلامی و تدبیر ساختار صحیح در اجتماع مسلمانان است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.