المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انفال - آیات ۷۰ و ۷۱)
    
بازدید: 139
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِمَنْ فِي أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرَىٰ إِنْ يَعْلَمِ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٧٠﴾ وَإِنْ يُرِيدُوا خِيَانَتَكَ فَقَدْ خَانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿٧١﴾
ای پیامبر! به اسیرانی که در اختیار شمایند، بگو: اگر خدا خیری در دل های شما بداند، بهتر از مالی که از شما گرفته اند به شما می دهد، و گناهانتان را می آمرزد و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۷۰) و اگر اسیران آزاد شده بخواهند به تو خیانت ورزند، آنان پیش از این هم به خدا خیانت ورزیدند، پس او تو را بر آنان مسلط ساخت؛ و خدا دانا و حکیم است. (۷۱)

قرآن کریم ( سوره انفال - آیات ۷۰ و ۷۱)


  شرح :
خداوند با معرفی دین اسلام آزادگی را همراه با شرافت و سربلندی برای بشریت به ارمغان آورده است. رفتار آموزنده ی مسلمانان فاتح در جنگ های متعدد با اسرا بیانگر این ادعا و پیام آور این مژده است.
در آیه ی شریفه اقدام برای نجات معنوی اسرا در دو مرحله انجام شده که به اجمال بیان می شود :
۱- با "خبر دادن" از آنچه در قلب و ذهن ایشان جریان دارد توجه مخاطب را به معنویت سوق داده و محدویت عالم ماده را برطرف می سازد تا آنها را به قدرت ماورای ماده ای حاکم و مقتدر آگاه سازد که آگاهانه همه ی امور را تحت نظارت و کنترل دارد.
۲- با مطرح نمودن  "وعده ی آمرزش گناه" اولا امیدواری به بخشش و نجات از مجازات را در دل ایشان به وجود می آورد که عامل آرمش و زمینه ساز ایجاد تحقیق برای کسب آگاهی از محتوای دین اسلام و پذیرش هدایت خواهد بود.
۲- با طرح موضوع خیر و برکت و امید به جبران هزینه های از دست رفته ، نگرانی ایشان را نسبت به زیان های گذشته را برطرف نموده و آنها را برای تلاش جدیدی جهت کسب آینده ای بهتر آماده می نماید.
سپس در آیه ی بعدی با یادآوری حاکمیت پروردگار بر امور عالم و حمایت او برای موفقیت های جدید و همچنین تامین امنیت جامعه ی اسلامی با پیروزی مجدد ، نگرانی مسلمانان در خصوص احتمال خیانت اسرا برطرف می فرماید و مسلمین را جهت حضور در فعالیت های اجتماعی مهیا نموده و درک ایشان را برای تحمل فشارهای ناشی از تحمل مصلحت های سیاسی - نظامی افزایش می دهد.  

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.