المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انفال - آیات ۶۵ و ۶۶)
    
بازدید: 139
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ ﴿٦٥﴾ الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا ۚ فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿٦٦﴾
ای پیامبر! مؤمنان را به جنگ برانگیز که اگر از شما بیست نفر صابر باشند بر دویست نفر چیره می شوند، و اگر از شما صد نفر باشند بر هزار نفر از کافران چیره می شوند؛ زیرا آنان گروهی هستند نمی فهمند. (۶۵) اکنون خدا به شما تخفیف داد و معلوم داشت که در شما ضعفی هست؛ بنابراین اگر از شما صد نفر صابر باشند بر دویست نفر چیره می شوند، و اگر هزار نفر باشند، به فرمان خدا بر دو هزار نفر چیره می شوند؛ و خدا با صابران است. (۶۶)


قرآن کریم ( سوره انفال - آیات ۶۵ و ۶۶)


  شرح :
یک اصل فلسفی به نام تشکیک وجود دارد که بیانگر  شدت وجودی موجودات است یعنی هر موجودی به میزان توانایی های ذاتی خود قادر به بهرمندی از نعمت ها و امکانات است.
آیه ی شریفه بر اساس این اصل فلسفی میزان برخورداری مومنین از حمایت پروردگار را مشروط به شدت ایمان ایشان به خدا می داند. خداوند خالق کل هستی و دارای قدرت مطلق و بی نهایت است و از فضل خویش به همه ی موجودات روزی می دهد. هر موجودی به میزان استعداد ذاتی خود امکان رشد و به اندازه گنجایش روحی و جسمی خود می تواند از نعمت ها بهرمند گردد.
مومنین نیز در انجام رسالت خویش مشمول این قانون بوده و به میزان ایمانشان به خدا و درک صفات پروردگار خویش در مراتب عالیه از عبودیت قرار گرفته ، در نتیجه به همان میزان می توانند از حمایت خالق خود در تمام امور برخوردار شوند که در اینجا غلبه بر تعداد افراد دشمن در میدان جهاد به عنوان مصداق بارز اعمال این قانون الهی در خلقت عالم و برای تفهیم این معنا بیان شده است. لذا ضرورت دارد که عمومی مومنان در کسب معارف الهیه کمال کوشش را به کار بندند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.