المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۶۳)
    
بازدید: 141
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ ۚ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 
و میان دل هایشان الفت و پیوند برقرار کرد که اگر همه آنچه را در روی زمین است، هزینه می کردی نمی توانستی میان دل هایشان الفت اندازی، ولی خدا میان آنان ایجاد الفت کرد؛ زیرا خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است. 

قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۶۳)


  شرح :
انسان موجودی اجتماعی است و برای تامین نیازهای مادی و معنوی زندگی جمعی تشکیل می دهد. دوام این اجتماع به چند عامل بستگی دارد که به طور خلاصه تقدیم می گردد :
۱- شدت احساس نیاز به یکدیگر می تواند پیوند بین اعضا را استحکام بخشد.
۲- کیفیت برآورده شدن نیازها میزان ارتباط را تعیین می کند یعنی در هر کجا که آسان تر بتواند به خواسته اش برسد ، مراجعه ی بیشتری خواهد داشت تا جائی که ممکن است آنجا را برای سکونت دائم انتخاب نماید.
۳- نوع نیاز از دیگر عوامل تاثیر گذار در وحدت افراد اجتماع می باشد.


اجتماعاتی که صرفا برای تامین نیازهای مادی تشکیل شده باشند به محض اینکه افراد احساس قدرت کنند و خود را قادر به انجام امور شخصی بدانند به خلوت پناه برده و قلمرو شخصی ایجاد کرده ابراز بی نیازی می کند.
اما در گروههایی که بر اساس نیازهای معنوی تشکیل شده اند قوی و ضعیف در کنار هم قرار گرفته و با گذشت زمان ، پیوند آنها محکم تر خواهد شد زیرا درک ایشان از شخصیت یکدیگر بیشتر شده و بیش از پیش همدیگر را دوست می دارند.
آیه ی شریفه به این نوع پیوند اشاره نموده که بر اساس درک ارزش های انسانی حاصل از ایمان به خدا ایجاد شده و خداوند با القائ محبت به قلب های ایشان ، مومنین را در سخت ترین شرایط در کنار یکدیگر نگه می دارد که انجام این کار فقط در حیطه ی قدرت خداست و هیچ ثروت یا قدرت مادی قادر به ایجاد چنین تحولی نخواهد بود.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.