المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۶۲)
    
بازدید: 137
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَإِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ ۚ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ 
و اگر بخواهند تو را بفریبند، یقیناً خدا تو را بس است؛ اوست کسی که تو را با یاری خود و به وسیله مؤمنان نیرومند ساخت. 

قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۶۲)


  شرح :
همه ی انسان ها دارای صفات مشترک بوده و خواهان زندگی با حفظ حقوق همدیگر هستند و هیچ کس دوست ندارد با دیگران دشمن باشد و یا برای خودش دشمن تراشی کند ولیکن عواملی بر سر راه رشد و پیشرفت واقع می شود که در اثر عدم آگاهی و برخورد  اشتباه با آن باعث به وجود آمدن کدروت خاطر می شود و اگر طرفین برای رفع آن سریعا اقدام نکنند با گذشت زمان و اضافه شدن ابهامات و ذهنیات که احتمالات مختلف را به عنوان خطر جلوه می دهد ، یک سوء تفاهم را به دشمنی بزرگی تبدیل می کند تا جائی که ممکن است زندگی خود یا طرف مقابل را به خطر بیندازد. به عنوان مثال :
۱ - گاهی دشمنی های ایجاد شده در زمینه ی اقتصادی بوده که با تقسیم منافع با اندکی گذشت برطرف می شود.
۲- گاهی اختلاف ایجاد شده در اثر تفاوت فرهنگ ها و عدم درک صحیح از مفاهیم و موضوعات فی مابین است که با تبادل افکار حل می گردد.
۳- مواردی نیز وجود دارد که مخالفت ها ریشه در خودخواهی و قدرت طلبی دارند. در این گونه موارد اولا در ابتدای امر صحبت نصیحت آمیز به کار گرفته می شود. همچنین طرف مقابل را به عواقب زیانبار رفتار اشتباه خود هشدار می دهند. و نیز درصورت مشاهده ی سرکشی و ناسازگاری با قدرت برخورد می شود.
در این مرحله اگر طرف مقابل احساس شکست کند چون موجودیت خود را در خطر می بیند به حیله متوسل شده و سعی می کند با صلح فرصتی برای تجدید قوا جهت تجدید حیات حاصل نماید.
دین مبین اسلام که مصلح جامعه ی بشری و خواهان آرامش است به پیروان خود دستور می دهد که ضمن به کار گرفتن احتیاط بر مبنای اصول عقلی پذیرای صلح شده و از بابت حیله های نهفته در دل دشمن نگران نباشند زیرا خداوند آگاه به اسرار درون بوده و با علم و قدرت مطلق خویش حیله ی دشمن را خنثی و نجات بخش مومنین از خطرات است؛ یعنی این توافق و مهلت دادن منطبق بر حکمت الهی است تا همه را مشمول رحمت او نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.