المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۵۴)
    
بازدید: 137
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ ۙ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ كَذَّبُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ ۚ وَكُلٌّ كَانُوا ظَالِمِينَ 
مانند عادت فرعونیان و پیشینیان آنان است که آیات پروردگارشان را تکذیب کردند، در نتیجه ایشان را به کیفر گناهانشان هلاک نمودیم، و فرعونیان را غرق کردیم و همه آنان ستمکار بودند. 


قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۵۴)


  شرح :
در آیه ی ۵۲ پروردگار عالم مردمی را که به لذت های دنیایی اکتفا کرده و با ارزش های معنوی بیگانه شده اند را مانند فرعونیان دانسته و ایشان را به قدرت مطلق خداوند که ناظر و حاکم برآن هاست هشدار می دهد تا ایشان را بیدار نماید.
در آیه ی ۵۳ خداوند  تاثیر این رفتار و عادت ها را بر زندگی و سرنوشت گروه انسان ها بیان فرموده و راه نجات را در تغییر این عادات اعلان فرموده همچنین به عموم مردم طغیانگر خطرات این رفتار ها که باعث از بین رفتن نعمت می شود را هشدار داده است.
در این آیه ی شریفه برای اتمام حجت سرنوشت فرعونیان را بیان فرموده است زیرا ایشان به علت باقی ماندن در عادات غلط  به ظلم آلوده شده و علیه خداوند طغیان کردند به همین دلیل به عذاب الهی گرفتار شدند که چند خصوصیت از آنها به طور خلاصه تقدیم می گردد :
۱- فرعونیان علی رغم برخورداری از نعمت های پروردگار راه عصیان را در پیش گرفته و رفتار خرافی را به آداب عبادی مخلوط کرده و پرستش خدا را به شرک آلودند.
۲- فرعونیان بسیار قوی بودند به طوری که مغرور شده و هیچ قدرتی را مافوق خود تصور نمی کردند.
۳- خداوند برای هدایت فرعون و قوم او انواع روش های هدایت و انواع تنبیهات و تذکرات را در چند مرتبه اعمال نمود و پس از گذشت مهلت مقرر ، عذاب را بر آنها نازل فرمود.
این مثال هشداری واضح است تا مردم دیگر زمان ها از سرنوشت ایشان درس عبرت گیرند و دستورات قرآن را که برای تربیت بشریت و راه هدایت است را پذیرا گردند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.