المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۵۳)
    
بازدید: 137
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ 

این به سبب این است که خدا بر آن نیست که نعمتی را که به قومی عطا کرده تغییر دهد تا زمانی که آنان آنچه را در خود دارند تغییر دهند؛ و یقیناً خدا شنوا و داناست. 


قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۵۳)


  شرح :
خداوند انواع موجودات را با خصایص گوناگون خلق فرمود و براساس این خصوصیات نسبت به عوامل محیطی واکنش های مختلفی اعم از تغییرات درونی یا عکس العمل بیرونی واکنش نشان می دهند که در دو رشته ی علمی "فیزیک و شیمی" این رفتارها مورد مطالعه قرار گرفته ، سپس دسته بندی و در جهت برآوردن نیازهای بشریت به کار گرفته می شوند.
انسان نیز یکی از موجودات خلق شده در این عالم است که دارای خصوصیات خاص خود می باشد و در برخورد با عوامل مختلف برانگیخته شده و انواع واکنش ها را  نشان می دهد که مجموع این بر هم کنش ها وضعیت جامعه ی بشری را شکل داده و شرایط مساعد یا نامساعد زندگی را ایجاد می کند.


اگر این تغییرات درونی به سمت اصلاح باشد ، جامعه به سوی سعادت حرکت می کند و در صورت تمایل به رذائل اخلاقی فاسد شده و از برکات و نعمت های پروردگار محروم خداهند شد. بنابراین  وضعیت موجود در هر جامعه ای حاصل عملکرد افراد آن جامعه است که مورد توجه برنامه ی تربیتی قرآن قرار گرفته است.
خالق انسان برای بهبود بخشیدن به زندگی انسان  تغییر دادن خصوصیات درونی را شرط لازم می داند و نحوه ی اعمال این تغییرات را در برنامه ای دقیق و حساب شده در آیات قرآن بیان فرموده است که توسط پیامبر عظیم الشان اسلام ابلاغ و به اجرا گذاشته و حاصل آن را در طول تاریخ دینی به صورت انسانهای وارسته ای می بینیم که با فداکاری جوامع را اصلاح و امت های بزرگی را تربیت و نجات داده اند.

 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.