المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۵۲)
    
بازدید: 142
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ ۙ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقَابِ
مانند عادت فرعونیان و پیشینیان آنان است که به آیات خدا کافر شدند، پس خدا آنان را به کیفر گناهانشان گرفت؛ زیرا خدا نیرومند و سخت کیفر است. 


قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۵۲)


  شرح :
به طور طبیعی انسان بر اساس روش آزمون و خطا تحقیق کرده و به علوم و تجربه جدید دست پیدا می کند ؛ بنابراین اگر در مواجهه با موضوعی جدید مقداری مقاومت کند ، امری طبیعی است اما پس از کشف و درک حقیقت دیگر عذر او پذیرفته نخواهد شد.
معمولا افرادی که تازه بر سر دوراهی پذیرفتن حقیقت یا حفظ منافع مادی قرار می گیرند از ترجیح دادن منافع دنیوی بر حقایق و ارزش های انسانی شرم دارند ولیکن پس از مدتی که کام ایشان به لذت های مادی آشنا شد، کم کم آنرا می یذیرد و دیگر نسبت به حقایق ایمان بی اعتنا می شود تا جائی که با انتشار ارزشهای معنوی مخالفت هم می کنند.
بنابراین جای گرفتن هرنوع لذتی در ذائقه ی انسان را " خوی و خصلت یا عادت" می گویند. در مراحل اولیه که فرد به علت نشناختن ارزش ها با آنها مخالفت می کند مورد عفو پروردگار قرار می گیرد و خداوند از تنبیه وی خودداری ورزیده ، به او فرصت تحقیق بیشتر را می دهد ولیکن وقتی که شخص راه لذائذ مادی را برگزید و به آنها عادت کرد دیگر به پایان مهلت رسیده و مشمول خشم الهی واقع می گردد ، در این مرحله که شخص آگاهانه لذائذ آلوده به گناه را بر حقیقت معنوی ترجیح می دهد به او" کافر" اطلاق می شود.
این افراد نسبت به خداوند گستاخ شده و براحتی مومنین را مورد تهدید و اذیت و آزار قرار می دهند به همین دلیل با قدرت عظیم خداوند مواجه و کیفر داده می شوند. 

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.