المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره انفال - آیه ۴۶)
    
بازدید: 140
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
و از خدا و پیامبرش فرمان برید، و با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بد دل می شوید، و قدرت و شوکتتان از میان می‌رود؛ و شکیبایی ورزید؛ زیرا خدا با شکیبایان است.


قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۴۶)


شرح :
در آیه ی قبل خداوند وعده ی رستگاری را نتیجه یاد خدا بودن معرفی نمود و در این آیه ی شریفه برخی از تاثیرات یاد خدا که شرایط رسیدن به رستگاری هستند را بیان می فرماید :
۱- وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ : اطاعت خدا و فرستاده او  ، شرط اول رستگاری می باشد زیرا خداوند خالق عالم و آدم بوده به تمام خصوصیات خلقت آگاه می باشد.
۲- دستورات پروردگار براساس قانون خلقت بوده که دانستن آنها همانا دریافت علم خداست که عامل تربیت و رشد قوای روحی انسان بوده و در نتیجه ی اجرای آن در واقع از طرف خالق بر مخلوقات حکمرانی کردن است که در عالی ترین مرتبه به خلیفه الهی ختم می گردد.
وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ : هر نوع نعمتی آفت خاص خود را دارد . نزاع وتفرقه خطری است که اجتماع مومنان را تهدید می کند زیرا رشد اجتماعی مومنین نیز مستلزم حفظ وحدت است تا بتوانند از بهره ی زندگی جمعی شامل استعدادهای دیگران که به صورت تخصص و تجربه به کار گرفته می شود ، بهرمند گردند.
ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ : و شکیبایی ورزید؛ زیرا خدا با شکیبایان است. به صرف داشتن طرح و برنامه خوب ، موفقیت حاصل نمی شود ، بلکه تلاش در اجرای آن همراه با تحمل سختی ها و رفع موانعی که پیش خواهد آمد ، زمینه ساز موفقیت خواهد بود که صفت تحمل تمام کننده ی شرط موفقیت است.

موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.