المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره انفال - آیه ۴۳)
    
بازدید: 137
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
إِذْ يُرِيكَهُمُ اللَّهُ فِي مَنَامِكَ قَلِيلًا ۖ وَلَوْ أَرَاكَهُمْ كَثِيرًا لَفَشِلْتُمْ وَلَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ ۗ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ 
و هنگامی را که خدا دررؤیاهای مکرّرت آنان را به تو اندک و ناچیز نشان داد ؛ و اگر آنان را بسیار و زیاد نشان می داد، شما قطعاً سست می شدید و در کار جنگ نزاع و اختلاف می کردید، ولی خدا شما را  رهایی بخشید؛ زیرا او به آنچه در سینه هاست، داناست. 


قرآن کریم (سوره انفال - آیه ۴۳)


شرح :
خداوند خالق عالم و مدبر امور است و برای ایجاد هر نوع تحولی در موجودات و شرایط زندگی دستش باز است. در صدر اسلام که عموم مردم در مراحل اولیه از درک معارف دینی قرار داشتند ، پروردگار عالم با ایجاد تحولات بزرگ و دور از انتظار در امور جاری و تنگناهای مختلف به مسلمانان آموزش توحید عملی داده و اسرار آن را در آیات مختلف بیان می فرماید. آیه ی شریفه یکی از این موارد است که زمینه ی پیروزی مسلمانان را با ایجاد یک ذهنیت فراهم نموده است.


وقتی لشکر اسلام با تعداد اندک نفرات در مقابل انبوه دشمن قرار می گیرد به طور طبیعی احساس ضعف کرده و دچار وحشت و اضطراب می گردد و اگر این حالت ادامه پیدا کند ممکن است به طور کلی از جهاد در راه خدا منصرف شوند.
دراینجاست که پروردگار عالم دشمنان را در نظر مسلمین اندک جلوه داد تا دشمن را ضعیف شمرده و جرات حمله پیدا کنند و این عملکرد نشان دهنده ی علم خدا به ویژگی های روحی انسان دست پرورده ی خویش است که هر طور  اراده کند او را اداره خواهد نمود.
این تصرف پروردگار در روح بشراولا اعلان حضور اوست تا پیروان دین احساس تنهایی و بی کسی نکنند. ثانیا بیانگر قدرت برتر و مطلق او در اداره ی امور عالم است تا مومنین در هر امری از امور مادی و معنوی به خالق خویش مراجعه نموده و با تقوای الهی از سقوط در دام های دشمن محفوظ بمانند.

موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.