المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۴۲)
    
بازدید: 147
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْيَا وَهُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَىٰ وَالرَّكْبُ أَسْفَلَ مِنْكُمْ ۚ وَلَوْ تَوَاعَدْتُمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِي الْمِيعَادِ ۙ وَلَٰكِنْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْرًا كَانَ مَفْعُولًا لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ ۗ وَإِنَّ اللَّهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ 
و هنگامی را که شما بر دامنه ای نزدیک تر به سطح زمین بودید و دشمن در دامنه ای بالاتر قرار داشت، و کاروان در مکانی پایین تر ازشما بود؛ و اگر با دشمن  وعده می گذاشتید، نسبت به وعده گاه اختلاف می کردید تا خدا پیروزی شما و شکست آنان را که انجام شدنی بود تحقق دهد، تا هر که هلاک می شود از روی دلیلی روشن هلاک شود، وهر که زندگی می کند از روی برهانی آشکار زندگی کند؛ و یقیناً خدا شنوا و داناست.


قرآن کریم ( سوره انفال - آیه ۴۲)


  شرح :
خداوند وعده ی یاری خود را در حمایت از مومنان تحقق بخشیده و برای تقویت ایمان پیروان دین آن را یاد آوری می فرماید. بنابر روایات و تفاسیر متعدد این آیه ، یکی از امدادهای الهی را که در جنگ بدر واقع شده بود بیان می دارد.
مومنین در این جنگ در موقعیت و شرایط محیطی و نظامی نامساعدی قرار داشتند که به طور معمول احتمال پیروزی برای ایشان متصور نبود ولیکن نظر موافق خداوند و اراده ی الهی بر پیروزی مسلمانان مقدر شده بود که دلایل آن تقدیم می گردد:
۱- مسلمانان بر دامنه ی کوه مستقر شده بودند در حالی که مشرکان در مکانی مرتفع و مسلط بر ایشان قرار گرفته بودند.
۲- تعداد مشرکان حدود نهصد و پنجاه نفر و تعداد مسلمانان سیصد و سیزده نفر بود بنابراین مشرکان سه برابر بیشتر از مسلمانان نفرات داشتند.
۳- مشرکان از آذوقه ی کافی و سلاح کامل برخوردار بودند اما اکثر مسلمانان با ابزار ساده ای از قبیل سنگ و چوب و ابزار کشاورزی به میدان آمده بودند.
۴- مشرکان دارای جنگجویانی با تجربه بودند ولی اکثریت لشکر مسلمانان متشکل از کشاورزان و مردم معمولی بودند.


اما خداوند با امدادهای غیبی از مسلمانان حمایت و ابشان را پیروز میدان ساخت که چند مورد از آن امدادها بیان می داریم :
۱- لشکری از ملائک که که در حالت نامحسوس دست و بازوی مشرکان را بسته و قدرت جنگیدن و مانور دادن را از آنها سلب می نمودند و این حقیقت مورد گواهی قرآن و پیامبر می باشد.
۲- ایجاد رعب در قلب مشرکین که نه تنها جرات حمله نداشتند بلکه در برابر حمله مسلمانان دچار وحشت شده وعقب نشینی می کردند.


در آخر آیه ی شریفه خداوند برای کشته شدن و زنده ماندن لشکریان دلایل عقلی روشن را مد نظر قرار داده است که قابل تامل می باشد :
۱- آنان که از دشمن کشته شدند افرادی بودند که علی رغم مشاهده ی معجزات و پند واندرزهای پیامبر به دشمنی با او ادامه داده حجت بر ایشان تمام شده بود.
۲- کشته شدگان مسلمان از افراد عامه پاک فطرت بودند که در همان مراحل ابتدایی نشر دین معارف الهی را درک نموده و ضرورت فداکاری برای حفظ ارزش های انسانی در مکتب اسلام را پذیرفته بودند و مکتب شهادت را به جامعه اسلامی معرفی نمودند به همین دلیل شهدای جنگ بدر در کسب ارزش و مقام شهادت مثال زدنی شده و شهدای صدر اسلام نام گرفتند.
۳- آنان که زنده ماندند با مشاهده ی امدادهای الهی بر آنان اتمام حجت شده متقبل بار رسالت و انتقال معارف دین اسلام به آیندگان و موظف به اجرای فرمان خداوند تحت ولایت پیامبر در خدمت جامعه ی اسلامی گردیدند.
 
موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.