المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره اعراف - آیه ۱۴۵)
    
بازدید: 141
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا ۚ سَأُرِيكُمْ دَارَ الْفَاسِقِينَ.
و برای او در الواحِ از هر چیزی پندی و برای هر چیزی سخنی روشن نوشتیم؛ پس آن را با قدرت دریافت کن، و قوم خود را فرمان ده که آن را به نیکوترین صورت دریافت کنند به زودی سرای فاسقان را به شما نشان می دهم.


قرآن کریم ( سوره اعراف - آیه ۱۴۵)


شرح :
خداوند برای تربیت انسان از بدو خلقت او موضوع کسب علم و آموزش را وضع نمود. در آن زمان که هیچ گونه مراکز آموزش علمی پدید نیامده بود پروردگار عالم از طرق مبعوث نمودن پیامبران و برانگیختن ایشان به رسالت علوم تربیتی مورد نیاز انسان در هر دوره از زندگی با موضوعات مختلف را تحت عنوان احکام و دستوارات دینی به او ابلاغ فرمود.
از آن جائی که سنت خداوند بر آزادی بشر در نحوه ی طی مسیر کمال قرار گرفته است مادامی که مخالفین علیه مومنان به جنگ برنخاسته اند و به ایشان اجازه ی ادامه زندگی داده شده و هیچ گونه اجباری برای پذیرفتن قوانین دین برای آنها اعمال نشده است.
همیشه گروهی وجود داشته اند که از پذیرفتن دین خدا سرباز زده و راه کفر را در روی کره ی خاکی ادامه داده اند به همین دلیل در آخر آیه ی شریفه تهدیداتی برای این گروه بیان شده تا اتمام حجتی بر ایشان باشد.
بنابراین مومنان بایستی به این نکته ی مهم توجه داشته باشند که وجود کفار و ادامه ی حیات ظاهرا موفقیت آمیزشان آنها را به تردید در صحت اصول تربیتی خداوند و تهدیدات عذاب برای کفار وادار نساخته و بر عقاید دینی همراه با امید به تحقق وعده های پروردگار در کسب موفقیت ها در دنیا و پاداش اخروی پایدار بمانند که این موضوع در آیه ی شریفه به عنوان " با قوت دریافت کردن الواح دین " بیان شده است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.