قرآن کریم ( آیات ۱۳۱ و ۱۳۲)
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
بازدید: 155
بِنام خداوند بخشنده مهربان
فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَنْ مَعَهُ ۗ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿١٣١﴾وَقَالُوا مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ آيَةٍ لِتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ ﴿١٣٢﴾
پس هنگامی که رفاه و نعمت به آنان روی می کرد، می گفتند: این به سبب خود ماست و چون گزند و آسیبی به آنان می رسید، به موسی و همراهانش فال بد می زدند؛ آگاه باشید که علت شومی و نحوست فرعونیان نزد خداست، ولی بیشترشان نمی دانند. (۱۳۱)فرعونیان گفتند: هر چه را به عنوان معجزه برای ما بیاوری تا به وسیله آن ما را جادو کنی به تو ایمان نمی آوریم. (۱۳۲)
قرآن کریم ( آیات ۱۳۱ و ۱۳۲)
شرح :
حوادث تلخ همراه با ضرر و زیان ها اجمالا به چند گروه تقسیم می شوند :
۱- تغییراتی که در روند تحولات طبیعی رخ می دهد مانند سیل ، زلزله ، طوفان ، وجود میکروب هایی که عامل ایجاد بیماریهای خطرناک هستند. کنترل این گونه زیانها نیاز به تجهیزات و آمادگی قبلی دارد تا بتوان مقداری از آن را کنترل و یا جبران نمود اما هر چقدر هم تلاش شود باز هم خساراتی خواهد داشت.
۲- حوادثی که نتیجه ی جنگ ها بوده و قدرت طلبی افراد طاغی عامل ایجاد آنها هستند و رشد فرهنگ عمومی در جهت تشخیص مصالح جامعه عامل بازدارنده ی آنها خواهند بود.
۳- خساراتی که در نتیجه ی اشتباهات و بی تجربگی افراد واقع شده و با آموزش و تربیت افراد قابل کنترل خواهند بود.
۴- وقایعی را که خداوند برای تنبیه و یا اتمام حجت بندگان به دنبال ادعا و درخواست ایشان به عنوان معجزه در تائید دین خدا به صورت ظاهرا طبیعی ایجاد نموده و با قبول بندگی توام با اجرای وظائف محوله وضعیت مطلوب حاصل می گردد.
سه دسته ی اول با کسب علم و تجربه در جهت تربیت عموم مردم به مرور زمان خسارات کاهش پیدا می کند اما گروه چهارم بسیار خطرناک است زیرا در نتیجه ی مخالفت با پروردگار عالم ایجاد شده که خالق عالم و دارای قدرتی پایدار در پشتیبانی از برنامه تربیتی خود می باشد که در قالب مقدرات در روند طبیعی زندگی واقع می شوند.
افراد یاغی که صرفا طالب لذت و منافع دنیوی هستند برای فرار از مسئولیت و رسالت انسانی حوادث واقع را به حساب تحولات طبیعی می گذارند غافل از اینکه قدرتی آگاه و ناظر عامل وقوع آنها است و انسان را به پذیرش دعوت مورد نظر وادار خواهد نمود.
موفق باشید. پورهادی