المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره انعام - آیه ۱۳۲)
    
بازدید: 21
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا ۚ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ.
و برای هر کدام به سزای آنچه انجام می دادند، درجاتی است و پروردگارت از آنچه انجام می دهند، بی خبر نیست.


قرآن کریم (سوره انعام - آیه ۱۳۲)


شرح :
طبق قانون فلسفی تشکیک هر موجودی در نوع خود و کیفیت وجودی دارای شدت و ضعف است که با ملاک معیار خاص خود قابلیت درجه بندی دارد. مانند لامپ صد وات یا شصت وات که همگی از یک منبع معین و مشترک انرژی می گیرند ولی هر کدام دارای روشنایی متناسب با ظرفیت ذاتی خود هستند که " شدت وجودی " آنها نامیده می شود.
همه ی موجودات اعم از جانداران و جمادات هر کدام دارای خصوصیات و ظرفیت منحصر به فردی هستند که ویژگی آنها محسوب شده و از بدو خلقت تا پایان عمر این درجه از شدت که به استعداد نیز شناخته شده اند ثابت است.
ولی در مورد انسان این ظرفیت وجودی دو مرحله دارد :
۱- ظرفیت ذاتی که در عالم ملکوت بر حسب نوع هدفی که برای او خلق شده و رسیدن به آن وظیفه و ماموریت شخص در مرحله عالم دنیاست لحاظ گردیده و از تولد تا مرگ برای او ثابت است.
۲- استعدادهای عمومی و خاص افراد که متناسب با نوع تربیت و محیط زندگی هر فردی قابلیت پرورش تا مراحل عالیه را دارد.
مثال اول : شهادت برای مجاهد راه خدا همان ظرفیت ملکوتی است اما شهدا نیز در درجات متفاوتی قرار دارند که تابع اصل دوم یعنی میزان معرفت کسب در دنیاست.
مثال دوم : کسی که دکتر یا مهندس می شود در حالی که دکترا و مهندسین نیز دارای نمرات متفاوتی هستند که بیانگر میزان تلاش آنها در کسب دانش و مهارت است دکتر یا مهندس یا شهید شدن همان ظرفیت ملکوتی و میزان کسب دانش و معرفت تابع تلاش او در دنیاست.
حال اگر این استعداد و توانایی در مسیر هدایت قرار گیرد به مراتبی از کمال خواهد رسید که متناسب با میزان تلاش و اخلاص اوست. اما اگر در مسیر گمراهی و معصیت حرکت کند به نطقه ی مقابل آن درجات در عذاب خواهد رسید. مانند" ۱۰۰+ و ۱۰۰- " که در ریاضیات به عنوان قرینه یا نقطه ی مقابل برای نمایش ارزش و جایگاه هر عدد نشان داده می شود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.