المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۱۲۵)
    
بازدید: 23
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ.
پس کسی را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه اش را برای اسلام می گشاید؛ و کسی را که بخواهد گمراه نماید، سینه اش را چنان تنگ می کند که گویی به زحمت در آسمان بالا می رود؛ خدا این گونه پلیدی را بر کسانی که ایمان نمی آورند، قرار می دهد.


قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۱۲۵)


  شرح :
خالق عالم کل موجودات را برای خدمت به انسان خلق نموده تا آن را در راستای اطاعت پروردگار و حرکت به سمت کمال مورد استفاده قرار دهد اما آن دسته از انسانها که فقط به لذت بردن از منافع مادی فکر کرده و دعوت به حق را نمی پذیرند ، نه تنها بهره ی اخروی را از دست می دهند بلکه در رسیدن به سعادت دنیایی هم ناکام خواهند ماند و این تنبیه خداوند برای سرکشان است که به صورت تهدیدی در آیه ی شریفه آمده و تحت عنوان " يُضِلَّهُ : گمراهی " توسط خدا بیان شده است.
زیرا این گروه دعوت حق را که بهرمندی از دنیا در راستای  سعادت اخروی باشد را فدای صرف لذت فانی دنیا نمودند بنابراین خداوند آنان را در کوره راههای دنیا گیج و سرگردان قرار داد که حتی راه رسیدن به سعات دنیایی را هم تشخیص نداده و لذت حقیقی را تجربه نخواهند کرد و ایشان با وجود داشتن انواع نعمت ها تمام عمر را در حال تلاش و نگرانی به سر برده و با حسرت دنیا را ترک می کنند به همین دلیل به آنها " گمراه : ره گم کرده " گفته می شود. ، که چنین سرنوشتی مجازات خدا برای دنیاطلبان بوده و جمله ی آخر آیه ی شریفه مبنی بر" مجازات ایمان نیاوردن " گواه این معناست وگرنه قرآن برای هدایت نازل شده است.

 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.