المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۱۲۳)
    
بازدید: 23
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ.
و این گونه در هر آبادی و شهری رؤسا و سردمداران گنهکاری قرار دادیم تا در آن نیرنگ زنند، ولی جز به خودشان نیرنگ نمی زنند و درک نمی کنند.


قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۱۲۳)


 شرح :
در علم فلسفه اصلی داریم به نام تقابلها که وجودات ظاهرا مخالفی را که نقطه ی مقابل یکدیگر هستند در چهار حالت معرفی نموده و ضرورت چنین حالتی را برای اثبات ارزشها بیان می نماید.
یکی از این اصول  "ضدیین " است؛ در این این اصل دو موجود ضد هم وجود دارند که یکی بر ضد یکی بوده ولیکن هر دو می توانند باهم حضور داشته و حتی ترکیب شوند که حضور هر کدام جلوه دهنده ی دیگری بوده و در صورت ترکیب نیز نتیجه ی جالبی خواهند داشت به عنوان مثال :
۱- سیاه و سفید که در کنار یکدیگر جلوه ی بیشتری دارند تا به تنهایی و از ترکیب آنها می توان انواع تصاویر زیبا در نقاشی " سیاه قلم " ایجاد نمود.
۲- ترشی و شیرینی که در مقابل هم بوده و از ترکیب آنها شربتی با طعم مطلوب حاصل می شود. در این آیه ی شریفه خداوند گنهکارانی نیرنگ باز را در مقابل مومنین هر شهر و دیار قرار داده تا تفاوت آنها و تاثیر وجود هر کدام برای عموم مردم آشکار شده طالبین راه حق با شناخت بیشتری پذیرای دستورات پروردگار گردند. همچنان که در ضرب المثل گفته اند :" قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید".
عملکرد مخرب طاغیان معنی ضرر و زیان گناه را آشکار می کند و نیرنگ آنها عامل برانگیخته شدن قوای عقلانی بوده که با به کار گرفته شدن این تجربیات همراه با درایت حاصله پیشرفت هایی همه جانبه را برای جامعه ی مسلمین به دنبال خواهد داشت.

 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.