المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۱۱۲)
    
بازدید: 188
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ.
و این گونه برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین انس و جن قرار دادیم، که برای فریب مردم همواره گفتاری باطل ولی به ظاهر آراسته و دلپسند به یکدیگر القاء می کنند و اگر پروردگارت می‌خواست چنین نمی کردند، پس آنان و آنچه را به دروغ به هم می‌بافند واگذار.


 قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۱۱۲)


  شرح :
در این آیه ی شریفه ی قرائنی آورده شده است که بر اساس آنها نتیجه ای اصولی می توان حاصل نمود :
۱- قرار دادن شیطان هایی از جنس جن و انس برای پیامبران آن هم از طرف خداوند.
۲- خداوند به شیاطین اجازه ی فعالیت داده است .
۳- خداوند اجازه ی مبارزه با شیاطبن نفرموده بلکه می فرماید " آنان را واگذار ".
از قرائن موجود این گونه استنباط می شود که اولا اساس زندگی انسان چه مومن و چه کافر بر مبارزه بنا نهاده شده است و گریز از آن ممکن نیست.
ثانیا برای هر کسی در این مبارزه  شیطانی متناسب با شخصیت فردی و موقعیت اجتماعی او تعیین شده است که نشان می دهد همه در حال تحمل سختی مبارزه هستند و هیچ کس راحت تر از دیگری نیست پس باید خود را برای تحمل سختی مبارزه مهیا نمود.
ثالثا قرار نیست که این مبارزه با شکست شیطان خاتمه یابد ، بلکه اساسا مبارزه ی مورد نظر در مقابله با شیطان نیست به همین خاطر خداوند می فرماید :"او را واگذار" پس مبارزه با جاذبه های دنیا و نفس طغیانگر مد نظر است که مومنین بایستی در این مبارزه تحت فرمان خداوند باقی بمانند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.