المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره انعام - آیه ۱۱)
    
بازدید: 29
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ.
و مسلماً اگر ما فرشتگان را به سوی آنان نازل می کردیم و مردگان با آنان سخن می گفتند و همه چیز را گروه گروه در برابرشان گرد می آوردیم، باز هم  ایمان نمی آوردند؛ مگر آنکه خدا بخواهد ولی بیشترشان نادانی و جهالت می ورزند.

قرآن کریم (سوره انعام - آیه ۱۱)


شرح :
افراد طالب هدایت دارای فطرتی پاک و آماده برای درک حقایق هستند ، آنچه از معانی و معارف الهی بر آنها عرضه شود ، بر ملاک و معیارهای عقلی که  معمول ذات انسانی هستند سنجیده و به درک محتوای آن موفق شده و پذیرا می گردند.
اما کسی که منافع دنیوی دلش را آکنده نموده باشد حاضر به شنیدن کلامی از معنویت نبوده و هرگز قوه ی ادراکه خود را متوجه معانی و معارف نمی سازد ؛ مسلما این چنین کسی هیچ گاه دعوت فرستادگان خدا اجابت نخواهند نمود.
بنابراین آنچه به عنوان دلیل برای اثبات حقیقت از دعوت درخواست می کنند ، فقط بهانه هایی برای عیب جویی و فرار از رسالت انسانی است. خداوند این حقیقت را به پیامبر و سایر مومنین اطلاع داده تا به صحت عملکرد خود در پذیرفتن دعوت حق شک نکرده و بر ایمان خود پایدار بمانند همچنین آیه شریفه اضافه می فرماید که اینان صرفا در شرایط قهری که قدرت خدا بر آنها تجلی نماید تسلیم خواهند شد زیرا در آن زمان اولا هیچ قدرتی در مقابل تجلی اراده ی خدا مقاومت نخواهد داشت. ثانیا خداوند منقلب کننده ی دلهاست و امر نافذ او خارج از کنترل هر وجودی اراده اش را در جهت اهداف تعیین شده از طرف پروردگار سوق می دهد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.