المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۴۳)
    
بازدید: 27
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَٰكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ.
پس چرا هنگامی که عذاب ما به آنان رسید، فروتنی و زاری نکردند؟ بلکه دل هایشان سخت شد و شیطان، اعمال ناپسندی که همواره مرتکب می شدند در نظرشان آراست.


قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۴۳)


شرح :
در شرح آیه ی قبل بیان گردید که وقوع حوادث و پیش آمدن انواع سختی و موانع در مسیر حرکت انسان برای متحول ساختن شخصیت و شکوفایی استعدادهای اوست تا از غرور و غفلت حاصل از موفقیت ها و نعمت های خدادادی خارج شود و با درک حقایق  به معنویت موجود و موثر در حصول نعمت ها و موفقیت ها آگاه گردد.
کسانی که در برخورد با حوادث غیر منتظره ، هر چند هم تلخ و ناگوار باشد به درگاه خداوند تضرع می نمایند ، علاوه بر کسب آرامش در حین گذراندن حادثه ، خسارات ناشی از آن نیز توسط خداوند برای آنها جبران می شود ولیکن بعضی افراد نه تنها عبرت نمی گیرند بلکه بر مخالفت و مقاومت خود می افزایند که مجددا مورد تنبیه خداوند  قرار گرفته تا فرصتی دیگر برای تفکر و تضرع  پیدا کرده و از مهلکه ای که توسط شیطان برای ایشان تدارک دیده شده نجات یابند.
قرآن کریم علت پذیرفته نشدن هدایت توسط این افراد را سخت شدن دل های آنها می داند که در اثر ماندگار شدن در تفکر و دیدگاه اشتباه ایجاد شده است ، زیرا جلوه های دنیا آن چنان ایشان را فریفته است که برای دستیابی بدانها حاضرند به هر آب و آتشی زده و به انواع گناه هان آلوده گردند.
قرآن این جلوه گریها را دخالت شیطان در زینت دادن جاذبه های دنیا می داند که تخلفات ایشان را برایشان توجیه کرده و بر گناهان خود می افزایند.

 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.