المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۴۲)
    
بازدید: 25
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَىٰ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ.
و بی تردید ما به سوی امت هایی که پیش از تو بودند فرستادیم؛ پس آنان را به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، باشد که فروتنی و زاری کنند.

قرآن کریم ( سوره انعام - آیه ۴۲)


 شرح :
خالق انسان استعدادهایی را در وجود او به ودیعه نهاده است که هر کدام از آنها در شرایطی خاص و تحت تاثیر عواملی مخصوص به خود فعال و رشد یافته وانسان را به درجه ای از درجات کمال می رساند.
این شرایط که در اثر حوادث مختلفی ایجاد می شوند به دو طریق کلی زمینه ساز تحول و پیشرفت انسان خواهند بود :
۱- راحتی و یکنواختی زندگی باعث ایجاد حالت رکود و کسالت در انسان شده قوای نهفته او رو به اضمحلال خواهند رفت بنابراین حادثه عامل تغییر و تحول وضعیت بوده که افراد را به جستجو برای راه حل وادار نموده باعث کشف علوم مختلف خواهد شد.
۲- سلامتی و موفقیت های پی در پی این تصور را در اشخاص ایجاد می نماید که این پیشرفت ها و حصول نعمت ها مسیر طبیعی و معمول زندگی بوده و باعث غفلت او از قدرت پرورگار اعطا کننده نعمت شده به غرور و طغیان مبتلا می گردد که زمینه ساز انواع ظلم و ستم به همنوعان می گردد.
اینجاست که وقوع حوادثی شکننده برای ایجاد توجه به قدرت مافوق انسان که اداره کننده ی زندگی اوست لازم می آید. تضرع به درگاه پروردگار برطرف کننده ی غفلت و غرور بوده و روح تواضع و نوعدوستی را در انسان برانگیخته می نماید که علاوه بر پذیرش دعوت به حق عامل اتحاد و همکاری در زندگی اجتماعی است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.