المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره انعام - آیه ۳۵)
    
بازدید: 39
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَإِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَىٰ ۚ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ.
و اگر روی گرداندن آنان بر تو سنگین و دشوار است، اگر بتوانی نقبی در زمین، یا نردبانی برای راه یافتن در آسمان بجویی تا معجزه ای دیگر برای آنان بیاوری ؛ و اگر خدا می خواست همه آنان را به راه هدایت گرد می آورد؛ پس هرگز از بی خبران مباش.

قرآن کریم (سوره انعام - آیه ۳۵)


  شرح :
خداوند پیامبرش را فردی دلسوز به حال بندگان و مشتاق هدایت ایشان قرار داد تا بتواند با تحمل سختی های تربیت دیگران در امر تبلیغ دین پایداری ورزد ولیکن علی رغم همه فداکاری های پیامبر بعضی از مشرکین افرادی لجوج و بهانه جو بوده و به هیچ صراطی مستیم نمی شدند.
در اینجا پروردگار عالم که انسان را خلق فرموده به خصوصیات او آگاه بوده و علت مقاومت انسان را می داند و به همین دلیل پیامبر را دلداری داده از اصرار بر هدایت منع می فرماید.
با توجه به اینکه خالق عالم نسل آدم را برای درک سعادت خلق فرموده چرا بر هدایت او اصرار ندارد از قرائن موجود در سایر آیات و روایات این گونه استنباط می گردد :
۱- جاذبه ی شدید دنیا که جلوه هایی بسیار فریبنده دارد مانع از درک و پذیرفتن هدایت می شود لذا لازم که افراد به مرور زمان در صحنه ها و حوادثی واقع شوند که روی دیگر دنیا را مشاهده نموده و قادر به دل کندن از جاذبه های آن گردند.
۲- گاهی در محیط پرورش افراد عوامل بازدارنده ای وجود داشته که برای ایشان دیدگاه خاصی ایجاد نموده و هم اکنون قادر به درک حقایق نیستد ولی با گذشت زمان و سپری شدن عمر خصوصیات روحی شخص تغییر کرده و قادر به درک حقیقت و پذیرای آن خواهد شد.
۳- بعضی عوامل مادی و افکار منحرف که مانع هدایت شخص می شوند با چند دوره حضور در خانواده و نسل ایشان آن چنان با قدرت در اعماق روح او نفوذ کرده ، که صحنه های تکان دهنده و عبرت آموز دنیا  قادر به برطرف نمودن آنها نشده و کار اصلاح به مرحله بعدی خلقت یعنی عالم برزخ و قیامت موکول خواهد شد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.