المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انعام - آیات ۱۵و۱۶)
    
بازدید: 39
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿١٥﴾ مَنْ يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ ﴿١٦﴾
بگو: مسلماً اگر پروردگارم را نافرمانی کنم، از عذاب روزی بزرگ می ترسم (۱۵)هر کس در آن روز، عذاب از او برگردانده شود، قطعاً خدا به او رحم کرده و آن است کامیابی آشکار. (۱۶)

قرآن کریم ( سوره انعام - آیات ۱۵و۱۶)


  شرح :
در آیه ی شریفه به پیامبر امر شده که ترس خود را از نافرمانی خدا اعلان نماید که از این ابلاغ  چند پیام برای امت استنباط می گردد :
۱- همه ی مخلوقات تحت سلطه ی خالق هستند و هیچ کدام قدرت مستقلی از خودشان ندارند که انسان نیز یکی از آن بی شمار مخلوقات خداست و موظف به اطاعت می باشد.
۲- واژه ی " رَبِّ " به معنی پروردگار آورده شده است یعنی این عمل اطاعت برای پرورش و تربیت ماست نه برای لذت خدا تا از این طریق به درک معارف الهی جهت بهرمندی هر چه بیشتر و بهتر از نعمت ها رسیده با عزت و سلامت راه سعادت را طی نمائیم ضمن اینکه خداوند دارای غنای ذاتی بوده و از عبادت و اطاعت ما بی نیاز است.
در آیه ی بعدی ملاحظه می شود که برطرف شدن عذاب خدا " ترحم خدا به بنده " بوده است و تاکید بر این نکته اولا  بیانگر اهمیت و ضرورت اطاعت همگانی بوده و استثنایی در کار نیست حتی پیامبران نیز به واسطه ی اطاعت خدا به این عزت رسیده اند و در صورت کوچکترین نافرمانی عذاب خواهند شد.
ثانیا عمل اطاعت عامل جلب رحمت الهی است تا خداوند انسان را در مسیر رستگاری قرار دهد. 

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.