المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره مائده - آیه ۹۸)
    
بازدید: 42
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
بدانید مسلماً خدا سخت کیفر، و بسیار آمرزنده و مهربان است.


قرآن کریم (سوره مائده - آیه ۹۸)


شرح :
از دیدگاه منطقی شایسته است که عملکرد هر کسی متناسب با شان او باشد. وجود انسان نسبت به گستره ی آفرینش چقدر است؟ حال اگر این موجود کوچک که ذره ای ناپیدا در بیکرانه ی آفرینش است دچار لغزشی گردد به حال خدایی که خالق این چنین عظمتی است چه تاثیری دارد که بخواهد از آمرزش او دریغ ورزد؟!
بنابراین برای پروردگار عالم که دارای فضل و رحمت بی نهایت است ایجاب می نماید که همه ی انسانها از بدو آفرینش تا ظهور قیامت را بر خوان کرم خود پذیرا باشد و مطمئنا چنین ترحم و تفضلی کمترین زحمتی برای او نخواهد داشت.
و مسلما طغیان کردن موجود ضعیفی مانند انسان در مقابل چنین عظمتی به هیچ دلیلی پذیرفته نبوده و مستوجب عذابی خواهد شد که توسط صاحب این قدرت بی نهایت اعمال می شود که نتیجه اش معلوم است.
نتیجه می گیریم که انسان به هیچ وجه قادر به مخالفت با پرورگار عظیم الشان نبوده و آنچه از رفتار گستاخانه افراد مشاهده می شود صرفا بیانگر جهل آنها به خداست به همین دلیل آیه ی شریفه با " اعْلَمُوا به معنی بدانید یا آگاه باشید " شروع شده تا بفهماند که انسان تا چه اندازه در جهل به سر می برد و بایستی در کسب معارف تلاش نماید و این تذکر از " رحمت بی منتهای پروردگار " است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.