المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره مائده - آیه ۹۴)
    
بازدید: 43
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ.
ای اهل ایمان! بی تردید خدا شما را به چیزی از شکار  آزمایش می کند، چه شکاری که دست شما به آن برسد و تیرهای های شما تا خدا کسی را که در نهان از او می ترسد، معلوم و مشخص نماید. و هر که پس از این تجاوز کند برای او عذابی دردناک است.


قرآن کریم (سوره مائده - آیه ۹۴)


  شرح :
هر چه از عبادات و احکام از طرف پروردگا عالم  بر بندگان مقرر شده برای تربیت اوست تا بتواند با شخصیتی قوی و برجسته تر از همه موجودات بر عالم
حمکفرمایی کند. آنچه از نعمت ها بر مومنین حلال شده همگی اولا تامین کننده ی نیازهای او برای حفظ بقا هستند. ثانیا فراهم کننده ی زمینه رشد معنوی برای رسیدن به سعادت ابدی هستند.
اما محدویت هایی که به عنوان حرام مشخص شده اند اولا مضر به حال انسان بوده که به نوعی قوای جسمی یا فکری او را از بین برده و زندگی و بقایش را در معرض خطر قرار می دهد. ثانیا تمریناتی برای تقویت قوای فکری او هستند تا بتواند در صحنه ها و مشکلات پیچیده ای که در پیش دارد با تحقیق و به کار گرقتن علوم مختلف ضمن حل مشکلات ، به پیشرفت های لازمه ی شان خود نائل آید.
از جمله محدودیت های اعمال شده برای تقویت اراده ی انسان روزه ی ماه رمضان و حرام بودن صید در ایام حج بوده که در این آیه ی شریفه بیان شده است.


چند مورد از حکمت های این حکم به طور مختصر تقدیم می گردد :
۱- آداب حج یکی از عبادات بزرگ بوده که تحولات عظیمی در خصوص تربیت صفات فردی و اجتماعی برای بندگان در بر دارد لذا لازم است برای آن حریم خاصی لحاظ شود تا هم عظمت حج بر همگان آشکار شود و هم  محیطی امن و آرام برای درک معارف الهیه که ایجاد کننده ی رسالت انسانی هستند فراهم آید.
۲- گاهی اوقات فرد دچار بیماری خاصی شده که استفاده نمودن از برخی نعمت ها برای سلامتی فرد  زیان آور است بنابراین جهت داشتن جسمی سالم برای زندگی با نشاط بایستی از آن نعمت ها پرهیز نماید.
۳- انسان در مبارزات اجتماعی در صحنه هایی قرار می گیرد که توسط دشمن برای او دام هایی به صورت امتیاز و بهره های مادی طراحی می شود.
در این صحنه ها علی رغم داشتن قدرت عمل و بهرمندی از امتیازات لازم است که مومن مسئول در استفاده نمودن از فرصت پیش آمده خودداری نموده تا در دام دشمن گرفتار نشده و از انحرافات مادی و معنوی محفوظ بماند.
محدودیت مطرح شده برای صید علی رغم وجود موارد متعدد بطور آسان و قابل دسترسی آموزشی برای انسان و آماده نمودن او جهت انجام ماموریت و درک موفقیت در وظایف آینده می باشد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.