المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره- آیه ۱۵۱)
    
بازدید: 174
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ.
همان گونه که در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که همواره آیات ما را بر شما می خواند، و شما را پاک و پاکیزه می کند، و کتاب وحکمت به شما می آموزد، وآنچه را نمی دانستید به شما تعلیم می دهد.


قرآن کریم (سوره بقره- آیه ۱۵۱)


 شرح :
همچنان که در آیات قبل تعیین کعبه به عنوان قبله با هدف هدایت و تربیت مسلمین بیان شده بود در این آیه ی شریفه نیز خداوند پیامبرش را برای انتقال معارف الهیه که همان علوم تربیت اسلامی باشد به سوی مردم می فرستد.
پروردگار عالم برنامه ی تربیت بشر را با سه خصوصیت برای هدایت شوندگان بیان می فرماید :
 ۱- پیامبر را از بین انسان های همان دوره انتخاب می فرماید تا اولا مردم با حضرتش به عنوان یک فرد معمولی مانوس بوده و قادر به برقراری ارتباط با او باشند. ثانیا با مشاهده ی زندگی پیامبر همنوع اجرای احکام و دستورات تربیتی دین را امری ممکن و معمول دانسته و بهانه ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت اخلاقی در زمینه ی فردی و اجتماعی نداشته باشند. همچنین وجود مبارک خاتم الانبیا همراه با گفتار و عملکرد ایشان به نام "حدیث و سیره " مدرس پیروان بوده و به عنوان الگوی بشریت تا قیامت قرار گیرد.


۲- هدف از ارسال رسول " پاک و پاکیزه شدن " مردم بیان شده است زیرا در مسیر طبیعی زندگی انسانی موانع و عوامل فساد برانگیز زیادی وجود دارد که افراد را از حرکت به سمت کمالات انسانی باز می دارد لذا رفع خطاها و  آلودگی به وجود آمده جهت کسب توفیقات الهی یک ضرورت است.


۳- عقل انسان قادر به درک علوم مختلف بوده ولیکن منبع مطمئنی که ارائه دهنده ی علوم تربیتی باشد از دسترس انسان معمولی خارج و نزد پروردگار اوست که توسط پیامبر خدا در اختیار او قرار خواهد گرفت.
به همین دلیل خداوند در این آیه ی شریفه با تاکید می فرماید : " وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ و کتاب وحکمت به شما می آموزد و آنچه را نمی دانستید به شما تعلیم می دهد ".
یعنی علوم مورد نیاز شما برای پاک و تربیت شدن نزد خداست و نیروی عقل شما مستقلا قادر به دریافت نمی باشد بنابراین اطاعت از پیامبر در راستای اطاعت خدا جهت اتصال به این منبع امری ضروری است. 

 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.