المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره-آیه ۱۵۰)
    
بازدید: 175
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ.
و از هرجا بیرون شدی، رویت را به سوی مسجدالحرام بگردان؛ و هر جا که باشید، رویتان را به سوی آن بگردانید، تا مردم را جز ستمکاران بر ضد شما دلیل و برهانی نباشد. بنابراین از آنان نترسید و از من بترسید و برای آن است که نعمتم را بر شما کامل کنم تا هدایت شوید.


قرآن کریم (سوره بقره-آیه ۱۵۰)


  شرح :
در شرح آیه ی قبل اثرات تربیتی  برپایی نماز بر شخصیت مسلمین ، آن هم به سوی قبله ای واحد به نام کعبه بیان شد که امری عظیم و تعیین شده از طرف خدا بود. در این آیه ی شریفه به کار گرفتن نتایج حاصله از نماز به سمت کعبه در مبارزات اجتماعی واقع شده بین مسلمین و پیروان سایر ادیان مد نظر است که تقدیم حضور می گردد :

امر عبادت کاری منطبق بر فطرت انسانی بلکه راز و نیاز با خدا برآورنده ی نیاز روح انسان است زیرا ماهیت ذاتی و انسانی حاصل نفخه ی الهی است بنابراین  عبادت با ذات انسان سنخیت داشته و در حالت معمول هیچ کس از آن رویگردان نیست ؛ پس نتیجه می گیریم که علت مخالفت های موجود یا جهل به شئونات الهی انسان است و یا سودجویی خودخواهانه مطرح می باشد.
بنابراین لازم است مسلمین بر امر عبادت بر مبنای روش مشخص شده طبق دستورات خداوند پایداری نموده تا ضمن حاصل شدن  نتایج مفید آن ، ماهیت مخالفت کنندگان آشکار گردد.

بدیهی است که قدرت مخالف در صدد مبارزه برآمده و دست به اقدامات مختلفی زده و مسلمین را مورد تهدید و تحت فشار قرار خواهند داد که خداوند پیروزی و غلبه بر آنها را برای نماز گزاران تضمین فرموده است.
این وعده ی خداوند به طور اجمال به دو دسته تقسیم شده است :
۱- تکمیل شدن نعمت خدا که شامل تامین تمام نیازهای انسان در ابعاد فردی و اجتماعی خواهد بود.
۲- برخورداری از نعمت هدایت که ایجاد آگاهی نسبت به نیازهای مادی و معنوی و روشهای برآوردن آنهاست که با درک معارف الهی و پیشرفت های فرهنگی و علمی در همه جوانب جامعه بشری است.

 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.