المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۱۴۹)
    
بازدید: 177
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ.
از هر جا بیرون شدی رویت را به سوی مسجد الحرام بگردان. بدون تردید این فرمان از نزد پروردگارت درست وحق است و خدا از آنچه انجام می دهید، بی خبر نیست.


قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۱۴۹)


 شرح :
 منظور از " حَيْثُ " به هر صورت و با هر کیفیت و برای هر گونه فعالیتی خارج شدن برای انجام امورات مختلف زندگی در نقاط دور نزدیک است که از چند وجه مورد توجه می باشد :
۱- در انجام هر کاری بر نماز مواظبت نمودن ، از وظایف مسلمانان است و در هیچ امری از امور زندگی هر قدر هم ضروری باشد نماز ساقط نشده بلکه در اولویت خواهد بود.
۲- یکسو شدن اقشار مختلفت در جامعه مسلمین که منجر به یکدلی خواهد شد از مزایای قبله ی واحد داشتن است.
۳- توجه به سمتی به نام قبله جهت انجام امری مقدس عامل ایجاد نظم فکری و قوای روحی شده و روح انضباط را در شخص تقویت می کند و کلیه ی اعمال او را هدفمند می نماید.

 صرف تاکید بر "حق" بودن بیان کننده ی قدرت  گوینده ی کلام است که ایجاد اطمینان در صحت عمل و ضرورت آن نموده افراد را در انجام کار مورد نظر استوار می سازد. ثانیا از جانب پروردگار بودن یعنی پایداری در به جا آوردن نماز به سوی قبله برای پرورش روح شماست تا از نتایج آن در زندگی بهرمند گردید.
پذیرفتن وجودی ناظر در هر لحظه باعث ایجاد هشیاری در همه جوانب زندگی شده فواید بی شماری را به دنبال خواهد داشت که چند مورد به صورت خلاصه تقدیم می گردد :
۱- خود را تحت نظر پنداشتن باعث کنترل نفس در حفظ معیار های اخلاقی شده که منجر به رعایت شئونات خود و مخاطبان می گردد.
۲- وجود ناظر باعث دلگرمی در تحمل سختی ها شده امید به یاری شدن را به وجود آورده قوت قلبی برای هر فرد خواهد بود.
۳- مورد توجه بودن باعث هشیاری در انجام امر محوله بوده خطای فرد را به حداقل می رساند که عامل جلوگیری از ضرر و زیان و متقابلا استفاده از فرصت های پیشرفت خواهد شد.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.