المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۱۴۸)
    
بازدید: 192
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
برای هر گروهی قبله ای است که خدا گرداننده روی آن گروه به آن قبله است؛ پس به جانب نیکی ها و کارهای خیر پیشی جویید. خدا همه شما را هر جا که باشید می آورد؛ مسلماً خدا بر هر کاری تواناست.


قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۱۴۸)


  شرح :
انسان از دمیده شدن نفخه ی الهی به نعمت حیات رسیده و روح او دارای قوایی هستند که قرار است با پرورش آنها بر عالم خلقت احاطه پیدا نموده و اشرف مخلوقات گردد ولیکن این قوا به صورت استعداد در نهاد او بوده که در دوران های مختلف از خلقت و تحت تعلیم انبیای الهی ظهور خواهد کرد.
منظور از " گروهها " امت ها با پیامبرهای خاص هر زمان هستند که هر کدام عبادات و قبله خاص به خود را داشتند. این تفاوت در قبله و روشهای عبادات از طرف خالق انسان اعمال شده که به انواع قوای درون بشر و روش مناسب برای پروش آنها آگاه می باشد.
با توجه به روند تکاملی در نظر گرفته شده برای تربیت بشریت انسان در هر دوره ی جدید نسبت به دوران ماقبل رشد یافته تر بوده که نیاز به اصلاح روشهای پیشین ضروری می نماید.
بنابراین دین اسلام مکمل ادیان سابق بوده که با علوم و روشهای جدید قادر است بشریت را برای تحولات عظیمی که در آینده با آن مواجه خواهد شد آماده سازد.
به همین دلیل آیه ی شریفه مردم را به انجام وظایف تعیین شده که به نام " کارهای خیر " از آنها یاد شده ، سفارش نموده و بر ضرورت انجام آن به عنوان " سبقت گرفتن " تاکید می فرماید.
چون این امور طی مراحل مختلفی با تحمل سختی های خاص همراه خواهد شد " توانایی خدا بر هر کار" برای ایجاد امید در انسان بیان شده است.
 
 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.