المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره-آیه ۱۴۷)
    
بازدید: 176
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ.
حق از سوی پروردگار توست؛ بنابراین از تردید کنندگان نسبت به حق مباش.


قرآن کریم (سوره بقره-آیه ۱۴۷)


  شرح :
 عالم خلقت توسط نیرویی پایدار ایجاد شده که آن را در مسیر کمال هدایت می کند هر چند از نظر ما تغییراتی شگفت انگیز و بعضا اساسی رخ می دهد اما در یک نگاه دقیق و کلی آن نیروی پایدار همچنان پا برجا وجود دارد و با قوانینی محکم و خلل ناپذیر ، عالم را کنترل و هدایت می فرماید.
به این نیروی پایدار " حق" گفته می شود. معمولا در محاورات روزمره در بسیاری از موارد به قوانینی که از جانب خدا نازل شده و یا احکام و دستوراتی که بر اساس قوانین الهی صادر شده باشد را " حق" می نامند.
 واژه ی" رَبِّ" یکی از نام های خداست که به معنای پرورش دهنده بوده و در مواردی به کار می رود که قوانین یا تحولات و موضوعات مورد بحث اولا بلاواسطه از جانب خدا باشد ثانیا این موضوعات و تحولات به منظور تربیت بندگان اعمال شده باشد.


بنابراین برای آیه ی شریفه دو وجه می توان لحاظ نمود:
۱- یک دیدگاه کلی که بندگان تمام قوانین و دستورات الهی را در جهت تربیت مخلوقات خصوصا انسان لحاظ نموده اند و در انجام آنها با شوق و رغبت تلاش می نمایند. پس می توان نتیجه گرفت که اصل موضوع عبادت در شکل های مختلف آن اعم از نماز، روزه، حج و سایر فروعات دینی همچنین تعیین قبله در هر مکانی که باشد روشهایی برای تربیت قوای روحی و عقلی انسان است که در بحث " اسرار عبادات" مفصل مطرح شده است.
۲- با توجه به اینکه آیه ی شریفه پس از تغییر قبله نازل گردیده ، مسلمانان این دستور خدا را نیز برای تربیت امت دانسته و در اجرای آن تردید به خود راه ندهند.


 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.