المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره بقره - آیه ۱۴۵)
    
بازدید: 179
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَا تَبِعُوا قِبْلَتَكَ ۚ وَمَا أَنْتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ ۚ وَمَا بَعْضُهُمْ بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ ۚ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ إِنَّكَ إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِينَ. (۱۴۵) الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿١٤٦﴾
به خدا سوگند اگر برای اهل کتاب هر نشانه و دلیلی بیاوری، از قبله تو پیروی نمی کنند، و تو هم از قبله آنان پیروی نخواهی کرد و برخی از آنان از قبله دیگران پیروی نخواهند کرد. اگر پس از دانشی که  برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، مسلماً در آن صورت از ستمکاران خواهی بود.( ۱۴۵)
اهل کتاب پیامبر اسلام را می شناسند به گونه ای که پسران خود را می شناسند و مسلماً گروهی از آنان حق را در حالی که می دانند، پنهان می‌دارند. (۱۴۶)


قرآن کریم ( سوره بقره - آیه ۱۴۵)


 شرح :
سوگند خوردن خدا ، برای ایجاد اطمینان و آرامش خاطر پیامبر و سایر مسلمانان است تا از نافرمانی قوم یهود اندوهگین نشوند زیرا به طور طبیعی هرکسی از دعوت کردن انتظار اجابت را دارد مخصوصا در مواردی که عمل دعوت به دستور خدا و در جهت سعادت دعوت شوندگان بوده باشد.
اما قسم خداوند در مورد پیروری نکردن پیامبر اسلام  از قوم یهود می توان گفت : نوعی تهدید خداست که برای بازدارندگی عموم مردم از تمایل به یهود یا جلوگیری از سست ورزی در پذیرش دین اسلام به کار رفته است. زیرا در نظر عامه ی مردم پافشاری طرف مقابل در دین سابق و مقاومت در نپذیرفتن دین جدید می تواند علامت صحت عقیده و ایمان مقاومت کنندگان محسوب گردد.
سپس پرورگار عالم قدرت طلبی و سودجویی قوم یهود را که پیروی از هوا وهوس باشد علت مقاومت ایشان در مقابل دین اسلام دانسته که تهدید خداوند را سبب شده است. سوگند خدا بر هوس بودن عمل قوم یهود به این دلیل است که مشخصات پیامبر اسلام و حتی مکان بعثت ایشان به طور واضح در تورات و انجیل به آنها ابلاغ شده بود.
ظهور پیامبر اسلام برای برخی از علمای یهود آنقدر واضح بود که بسیاری از آنها جهت استقبال از حضرتش به عربستان مهاجرت کرده بودند و در آیه ی بعد ، خداوند این موضوع را خاطرنشان ساخته تا جائی که شناخت اینان نسبت به پیامبراسلام را مانند شناخت پدر به پسر می داند ولیکن برای حفظ منافع آن را پنهان می کردند و با این بیان خداوند جامعه ی اسلامی را از حکمت سوگند خود آگاه می نماید.
همچنین باید توجه داشت که دین اسلام مکمل سایر ادیان است و سرپیچی از اطاعت آن بازگشت به عقب بوده که حرکت در خلاف مسیر کمال می باشد به همین دلیل ستم بر نفس خویش خواهد بود.

 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.