المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۱۴۴)
    
بازدید: 179
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ.
ما گردانیدن رویت را در [جهت] آسمان می بینیم؛ پس یقیناً تو را به سوی قبله ای که آن را بپسندی برمی گردانیم؛ پس رویت را به سوی مسجد الحرام گردان و هر جا که باشید روی خود را به سوی آن برگردانید. و مسلماً اهل کتاب می دانند که این تغییر قبله از سوی پروردگارشان درست و حق است و خدا از آنچه انجام می دهند بی خبر نیست.


قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۱۴۴)


 شرح :
به سمت آسمان بودن چهره ی پیامبر نشانه ی انتظار ایشان برای دریافت وحی می باشد یعنی خداوند قبلا وعده ی تغییر قبله را به ایشان داده بود و حضرت منتظر زمان وقوع آن برای اجرا بودند. اما مورد پسند بودن این تغییر برای پیامبر دو احتمال را می توان ببان کرد :
۱- آزردگی ایشان از سرزنش های قوم یهود که مسلمانان را وابسته و پیرو قبله یهود فرض می کردند.
۲- خشنودی و اطاعت پذیری پیامبر از دستورات خدا که بیانگر درک ایشان از حکمت توام با رحمت پروردگار می باشد و خداوند برای پشتیبانی از حضرتش با ابلاغ این امر به عموم مسلمان بر اجرای ان تاکید فرموده است.
خداوند در آخر آیه ی شریفه با ذکر نمودن آگاهی قوم یهود از این تغییر قبله اولا به مسلمانان اطمینان خاطر داده است که این تصمیم پروردگار قطعی و تثبیت شده است. ثانیا به طور ضمنی یهودیان مورد تهدید  قرار گرفته اند تا بار دیگر علم غیب خدا را نسبت به نیات و اعمال پنهانی ایشان متذکر شده ضمن متوقف ساختن توطئه ها بر علیه مسلمان بر آنها اتمام حجت نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.