قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۲۳ و ۲۴)
یکشنبه 5 فروردین 1403
بازدید: 255
بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿٢٣﴾ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ ﴿٢٤﴾
و اگر در آنچه ما بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید پس سوره ای مانند آن رابیاورید، و غیر از خدا، شاهدان و گواهان خود را فرا خوانید، اگر راستگویید. (۲۳) و اگر این کار را انجام ندادید که هرگز نمی توانید انجام دهید بنابراین از آتشی که هیزمش مردم و سنگ هایند، بپرهیزید؛ آتشی که برای کافران آماده شده است. (۲۴)
قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۲۳ و ۲۴)
شرح :
پروردگار عالم سه عامل را برای هدایت مردم فرستاد :
۱- کتاب قرآن که مجموعه ای از دستورالعمل و قوانین مدون است و براساس ادبیاتی شیوا و اصول عقلی و منطقی مستحکم بیان شده به طوری که هیچ گونه نقصی در آن مشاهده نمی شود و بر اهل تعقل و تدبر حجت را تمام می کند.
۲- اخلاق پیامبر شخصیتی که بلاواسطه توسط خدا تربیت شده و کمال ادب و احترام را نسبت به دعوت شوندگان رعایت نموده و نه تنها انتظار هیچ گونه پاداشی از مردم نداشته بلکه هستی خود را در راه هدایت و نجات جامعه از جهل و سرگردانی فدا نموده است.
۳- اعجاز که پدیده ای شگفت انگیز و غیر قابل انکاری بوده و عامل ایجاد تحولات و حل بسیاری از مشکلات جامعه واقع گردیده است.
سپس خداوند جهت رفع هر گونه بهانه جویی از منکران ایشان را به مناظره دعوت نموده و دلیلی قانع کننده ای برای نپذیرفتن دین اسلام طلب مینماید. بدیهی است که برای نشان دادن قاطعیت و لزوم هدایت مردم معاندین را مورد تهدید قرار داده است.
نوع تهدید بیان شده در آیه ی شریفه قابل تامل است زیرا برای اعمال مجازات طرح شده هیچ گونه عامل خارجی وجود ندارد بلکه علت مجازات را عوامل درونی افراد طغیان کننده معرفی فرموده است. این نوع تهدید آنها را به اصلاح افکار درون توجه داده تا نتوانند تقصیر مجازات شدن خود را به گردن دیگران بیندازند.
موفق باشید. پورهادی