المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره-آیه ۲۱)
    
بازدید: 53
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿٢١﴾
ای مردم! پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را آفریده است، بپرستید تا پروا پیشه شوید. (۲۱)


قرآن کریم (سوره بقره-آیه ۲۱)


شرح :
خداوند متعال در این آیه ی شریفه مردم را به پرستش دعوت نموده تا از این طریق ایشان را از خطرات حفاظت نماید.
۱- در این آیه واژه ی "رَبَّكُمُ : پروردگار" به کار گرفته شده است تا بدانیم که خداوند پرورش دهنده ی ماست و عمل پرستش را برای تربیت و پرورش ما مقرر فرموده است.
۲- خَلَقَكُمْ : ما را خلق نموده است، یعنی به این دلیل که خدا سازنده وجود ماست به اجزای تشکیل دهنده ی ساختار وجودی ما و خصوصیات آنها همچنین عوامل تاثیر گذار برآنها آگاه بوده، با استفاده از امکانات و فرصت های موجود، قادر به پرورش استعدادهای بشر تحت هر شرایط بوده، او را به کمال مطلوب خواهد رساند.
۳-وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ : خالق پیشینیان شما یعنی شما اولین گروه از مخلوقات نیستید بلکه انسانها در دوران پیش از شما هم توسط خدا خلق شده اند بنابراین، خلقت و تربیت انسان از سنت الهی بوده پس بر انجام آن قادر و موفق خواهد بود و این تضمین، باعث اطمینان خاطر ما شده عبادت را با امید و آرامش به عنوان آغاز راه بندگی خدا تا رسیدن به سر منزل سعادت، پذیرا می شویم.
۴- لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ : تا پرواپیشه شوید. مسیر حرکت انسان از خاک تا افلاک از میان خطرات بی شمار صورت خواهد گرفت که هشیاری شرط محفوظ ماندن اوست.
این هوشیاری لحظه به لحظه توسط خدا و از طریق عبادتی که بر او  واجب شده ایجاد می شود زیرا تلاش مستمر برای تامین نیازهای از یک طرف و خطرات بی شمار طبیعی و غیر طبیعی ساخته دشمنان از طرف دیگر انسان را  فرا گرفته و دچار غفلت و سقوط می شود لذا نمازهای پنچ گانه بر او واجب شد تا با ارتباط دائم با پروردگار خویش از این خطرات در امان بماند. 

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.