المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره مائده - آیات ۹۰ و ۹۱)
    
بازدید: 51
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٩٠﴾إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ﴿٩١﴾
ای اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که نصب شده وپاره چوب هایی که به آن تفأل زده می شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. (۹۰)مسلماً شیطان می خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه اندازد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد؛ آیا شما خودداری خواهید کرد؟ (۹۱)


قرآن کریم ( سوره مائده - آیات ۹۰ و ۹۱)


 شرح :
پروروگار عالم برای توانمند ساختن انسان به او موهبتی عظیم به نام عقل عطا فرمود تا بتواند با کشف علوم و درک مصالح امور زندگی عزتمندی داشته باشد و شیطان این موضوع را به خوبی درک کرده و برای ساقط کردن انسان از جایگاه عزت سعی می کند انسان را نسبت به این موهبت الهی بی توجه نموده تا بتواند بر او تسلط یابد به همین خاطر انواع حیله ها و ابزارهای لازم را به کار می گیرد که مهمترین آنها شراب ، قمار، تفال در انواع مختلف آن در هر زمان می باشد که هر کدام به نوعی سلاح عقل را از کار خواهد انداخت :
۱- شراب : این نوشیدنی مخدره به واسطه ی داشتن ماده شیمیایی الکل سیستم عصبی را مختل و شخص را از خود بی خود می کند در چنین حالتی افراد قادر به درک وضعیت و نوع رفتار خود نبوده دست به هر گونه رفتاری می زند که تا کنون منشا جنایات بسیاری در جهان بوده است.
۲- تفال : فرض کردن مفاهیمی غیر واقعی و قراردادی در اشکال و حالات برخی اشیای ساختگی است که تابع موهومات و ذهنیتی مسموم بوده و زندگی را بر اساس این عوامل و حوادثی موهوم و بی اصل و اساس بنا نهادن است تا از مشاهده ی واقعیت و احساس مسئولیت در قبال آن طفره رفته و خسارات ناشی از اشتباهات خود را به حساب عوامل غیبی خارج از کنترل گذارد.
۳- قمار : با ابزاری ساختگی و قرار دادن فرضیاتی بی اساس به عنوان قانون رقابت ها و مبارزاتی را طراحی می کنند که در آن یکی برنده و دیگری بازنده می شود. اساس این کار بر بی اعتقادی به تلاش و تفکر منطقی برای زندگی بوده تا افراد را برای کسب سودی فراوان و سریع از میانبر به بیراهه کشیده و دسترنج یکدیگر را تصاحب کنند.
چنین افرادی حیله گری را منطق خود قرار داده و به هیچ آئینی پایبند نیستند به همین دلیل احتمال ارتکاب به هر جنایتی در مورد ایشان متصور می باشد. این سه روش که در هر زمان و دوره ای به شکلی جدید و ظاهرا جذاب آشکار می شود ، عامل نابودی افراد فراوانی بوده است که از موفقیت های شیطان و شیطان صفتان می باشد لذا قرآن به پرهیز از آنها تاکید خاصی فرموده است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.