المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره مائده - آیات ۸۷ و ۸۸)
    
بازدید: 53
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿٨٧﴾وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿٨٨﴾
ای اهل ایمان! چیزهای پاکیزه ای را که خدا برای شما حلال کرده بر خود حرام نکنید و تجاوز ننمایید؛ یقیناً خدا متجاوزان را دوست ندارد. (۸۷) و از نعمت های حلال و پاکیزه ای که خدا روزی شما فرموده، بخورید و از خدایی که به او ایمان دارید پروا کنید(۸۸)


قرآن کریم (سوره مائده - آیات ۸۷ و ۸۸)


 شرح :
از نحوه ی تذکر خداوند در این آیات شریفه این طور استنباط می شود که هدایت  یعنی حرکت کردن در مسیری که توسط پروردگار ترسیم شده و پیچ و خم های آن با احکام حلال و حرام علامت گذاری شده است.
وقتی شخص مسلمان محسوب می شود که از مسیر تعیین شده خارج نشود حتی به عنوان سختگیری بر نفس خود برای کنترل و تربیت آن نیز حق نداریم محرومیت هایی بیش از آنچه خدا تعیین نموده است بر خود تحمیل کنیم ؛ زیرا قوای جسمی و روحی ما که هر کدام استعدادی برای کسب کمالات انسانی هستند :
اولا با بهرمندی از نعمت های حلال ، تغذیه و تقویت شده و حالت تربیت پذیری پیدا نموده ، آماده دریافت معارف الهی و طی مدارج عالیه می گردند. ثانیا با پرهیز از موارد حرام شده از آفات ناشناخته ای که هر کدام یکی از استعدادها و قوای انسانی را نابود می کند در امان می ماند.
بنابراین لازم است که مومنین به اجرای دقیق دستورات خالق خود تحت عنوان حلال و حرام پایند باشد زیرا پروردگار عالم به تمامی قوای درونی ما و نحوه ی پرورش آنها آگاه بوده و راه رسیدن به سعادت انسان را در قالب احکام و تکالیف دینی برنامه ریزی فرموده است.  

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.