المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره مائده - آیه ۳۸)
    
بازدید: 52
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
و دست مرد و زن دزد را به کیفر کار زشتی که مرتکب شده اند به عنوان مجازاتی از سوی خدا قطع کنید؛ و خدا توانای شکست ناپذیر است.


قرآن کریم( سوره مائده - آیه ۳۸)


  شرح :
با توجه به انواع بی شمار جاذبه های دنیا همچنین وجود نفس اماره در بطن انسان که هر لحظه و در هر موضوعی غرور و طمع او برانگیخته نموده و عامل سوء رفتار تا وقوع جرم می گردد ، لازم است تدابیری برای کنترل افراد در جهت حفظ رفاه و امنیت جامعه لحاظ نمود.
آنچه مسلم است این است که به کار گرفتن انواع روشهای تربیتی و سپس رعایت اصول صحیح در تامین نیازهای اجتماع ، عامل اصلی در پیشگری از وقوع جرائم است ولیکن پس از رعایت همه ی شرایط مطرح شده و در نهایت مواردی از تخلف باقی می ماند که حاصل طغیان نفس و فوران آتش حسادت و خودخواهی بوده و هیچ نصیحت و خیرخواهی قادر به رفع آن نیست در نتیجه اعمال مجازات شدید تنها عامل بازدارنده از ادامه ی جرم خواهد بود.


قطع کردن دست دزد یکی از این مجازات ها است که پس تذکر دادن و تنیهاتی از قبیل پرداخت جریمه و تحمل حبس اعمال می شود. زیرا کسی که با شنیدن تذکر و آگاهی از عواقب گناه باز هم مرتکب جرم می گردد یعنی چنین شخصی دچار خصلت " تجری " در تخلفات گردیده و به سمت انجام جنایت گسترده در حرکت است لذا برای پیشگیری از گسترش جرم ، بایستی قدرت و ابزار  اولیه و اساسی ارتکاب جرم را سلب نمود که قطع دست و پا با شرایط ذکر شده در بخش احکام  تنها عامل بازدارنده خواهد بود که این راه حل تشخیص خالق انسان بوده و در صحت و تاثیر آن نباید هیچ گونه تردیدی به خود راه داد.
یعنی این افراد به مرحله ای از توحش و درنده خویی رسیده اند که خود را قادر به غلبه بر تمامی مجازات های قانونی و رفع موانع جنایت دیده بنابراین از انجام هیچ تخلفی ترس ندارند پس تنها راه کنترل ایشان سلب سلامتی از ایشان است که قدرت اولیه و اساسی موثر در انجام جرم بوده تا قادر به به کار گیری سایر عوامل جرم نباشند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.