المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره مائده - آیه ۳۲)
    
بازدید: 52
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ.
به این سبب بر بنی اسرائیل لازم و مقرّر کردیم که هر کس انسانی را جز برای حق یا بدون آنکه فسادی در زمین کرده باشد بکشد، چنان است که همه انسان ها را کشته و هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان ها را زنده داشته است. و یقیناً پیامبران دلایل روشنی برای بنی اسرائیل آوردند سپس بسیاری از آنان بعد از آن در روی زمین به زیاده روی برخاستند.


قرآن کریم( سوره مائده - آیه ۳۲)


شرح :
خداوند برای معرفی ارزش وجودی انسان چند نکته را به طور خاص در این آیه ی شریفه تذکر داده است :
۱- در بین همه ی موجودات خلق شده انسان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده که لازم است مورد توجه قرار گرفته و نباید مانند سایر مخلوقات با او برخورد نمود.
۲- همه ی احترامات ذکر شده برای انسان تا وقتی برقرار خواهد بود که متعرض به حقوق دیگران نشده باشد و در صورت ارتکاب به قتل هر انسانی آن هم بدون دلیل قصاص نمودن و کشتن او واجب خواهد شد.
۳- برای بیان ارزش وجودی انسان و تشویق نمودن عموم مردم در امر ایثار و فداکاری برای همنوعان نجات یک انسان معادل نجات همه ی مردم معرفی شده و بلعکس قتل یک انسان بیگناه برابر با کشتن همه ی مردم خواهد بود زیرا :
اولا افراد در برخورد با مشکلات و اختلافات داخلی کسی فکر کشتن را به ذهن خود راه نداده و طریق عقلی مطابق با قانون را انتخاب نماید.
ثانیا اگر کسی جرات کشتن پیدا کرد ، نسبت به این عمل جری شده دیگر به یکی و دوتا متوقف نشده ، به هیچکس رحم نخواهد کرد لذا اجرای حکم قصاص برای مهار این افراد یک ضرورت است.
۴- علی رغم همه ی سفارشات صورت گرفته از طرف خداوند در رعایت حقوق انسانها در همه ی ادیان الهی باز هم به علت طغیان نفس و قدرت طلبی افراد کامجو شاهد وقوع جنایت در اجتماع بشری خواهیم بود که مبارزه بین حق و باطل را سبب می گردد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.