المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره مائده - آیه ۲۶)
    
بازدید: 58
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ ﴿٢٤﴾قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي ۖ فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ ﴿٢٥﴾قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ ۛ أَرْبَعِينَ سَنَةً ۛ يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ ﴿٢٦﴾
گفتند: ای موسی! تا آنان در آنجایند، ما هرگز وارد آنجا نخواهیم شد، پس تو و پروردگارت بروید  بجنگید که ما در همین جا نشسته ایم. (۲۴) گفت: پروردگارا! من جز بر خود و برادرم تسلطی ندارم، پس میان ما و این گروه نافرمان و بدکار جدایی انداز. (۲۵)
[خدا] فرمود: این سرزمین مقدس  تا چهل سال بر آنان حرام شد، همواره در طول این مدت در زمینِ سرگردان خواهند بود، پس بر این گروه نافرمان وبدکار غمگین مباش. (۲۶)


قرآن کریم (سوره مائده - آیه ۲۶)


 شرح :
با توجه به تاثیر فریضه ی جهاد در حفظ اموال و ناموس مسلمین همچنین پاک شدن زمین از وجود بدکاران که در نتیجه ی اطاعت خدا به صورت اجابت دعوت و دستور ولی امر خدا انجام می شود ، اهمیت و جایگاه اطاعت به طور کلی و جهاد به طور خاص آشکار می گردد.
مسلما نافرمانی از اطاعت حق انسان را از طی مسیر کمال بازداشته و متحمل زیان هایی نیز خواهد شد زیرا عامل محافظت از بلاها که همان حمایت الهی بوده را از دست داده است.
عقوبت نافرمانی وقتی سنگین می شود که مشاهده می کنیم افراد خاطی تا چه اندازه تحت حمایت خداوند ، از مواهب بی شمار او بهرمند گشته اند به همین دلیل قوم بنی اسرائیل پس از سرباز زدن از جهاد خدا در انجام جهاد برای ورود به سرزمین مقدس به سرگردانی چهل ساله مبتلا شدند.
در آخر آیه ی شریفه به نکته ای اشاره شده که از خود عقوبت وارده سخت تر است و آن نکته  " سفارش خدا در غمگین نشدن به حال خاطیان " است زیرا بیانگر محرومیت قوم از رحمت الهی است که نه تنها خواسته های ایشان برآورده نمی شود بلکه دعای دیگران هم در حق آنها اجابت نخواهد شد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.