المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره مائده - آیه ۱۴)
    
بازدید: 55
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَمِنَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ وَسَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ.
و از کسانی که گفتند: ما نصرانی هستیم پیمان گرفتیم پس بخشی از آنچه را که به وسیله آن پند داده شدند از یاد بردند بر این اساس میان آنان تا روز قیامت کینه و دشمنی انداختیم و خدا آنان را از آنچه همواره انجام می‌دادند آگاه می کند.


قرآن کریم ( سوره مائده - آیه ۱۴)


  شرح :
همچنان که از قوم یهود پیمانی مبنی بر پایدار ماندن در عمل به تکالیف دینی گرفته شد از قوم مسیح (ع) نیز چنین پیمانی گرفته شد و این نشان دهنده ی سنت خداست و آنچه خداوند به عنوان سنت قرار می دهد ، یک ضرورت است که انجام آن عامل تکمیل کننده ی مراحل رشد تکاملی روح انسان است به همین دلیل ترک آن یعنی منحرف شدن از مسیر هدایت که باعث نقصان شده و نه تنها روند رشد انسانی را متوقف می سازد بلکه موجب از دست رفتن سایر زحمات نیز می گردد ؛ زیرا این ترک فعل نه از روی ضعف و ناتوانی بلکه به خاطر بی اعتقادی به اصول و قوانین دینی صورت گرفته است که عامل بی توجهی و در نتیجه به فراموشی سپردن تعهدات خود با خدا شده است.
و این بی توجهی به امر خدا علت محروم شدن از ادامه ی نور هدایت می شود. مسلما کسی که به پیمان با خدای خویش پایبند نباشد ، به تعهداتی که لازمه ی همکاری و همبستگی اجتماعی هستند نیز پایبند نبوده و باعث از بین رفتن محبت و دوستی بین عموم مردم شده و نتیجه اش تفرقه و دشمنی خواهد بود که در آیه ی شریفه به صورت کنایه ، به عنوان خشم و غضب خدا از آن یاد شده است.
در حالی که خداوند انسان را برای هدایت و بهرمند شدن از نعمت ها خلق فرموده و به او وعده ی آمرزش به عنوان فرصتی برای جبران اشتباهات عنایت فرموده است چرا باید مخلوق خود را محروم نماید ؟
پس نتیجه می گیریم که غضب شدن کنایه از اصرار در گناه و بی توجهی به قوانین تربیتی دین است که به طور طبیعی چنین نتایجی ببار می آورد . اما از آنجا که قوانین یاد شده به عنوان " سنت الهی" شناخته شده اند ، ترک آنها طبیعتا تفرقه و دشمنی و از بین رفتن نعمت ها را به دنبال دارد که امری معمول خواهد بود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.