المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره مائده- آیه ۱۰)
    
بازدید: 72
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ.
و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، اهل دوزخ اند.


قرآن کریم ( سوره مائده- آیه ۱۰)

 شرح :
خداوند نعمت های دنیا را برای انسان خلق فرمود تا بتواند انواع بهرمندی از آنها را داشته پروردگار خود را ستایش نماید که این ستایش نیز عامل پرورش روح بوده و شخصیت او را برای درک موهبت های الهی که به صورت انواع فرصت ها در صحنه های زندگی پیش می آید ، آماده خواهد ساخت.
بهرمندی از نعمت های دنیا در مرحله حفظ بقا یک ضرورت است ولیکن پس از طی این مرحله اقتضای فطرت انسانی ایجاب می نماید که او برای درک فضائل انسانی و کسب کمالات ترک لذت نموده ، مهیای جهاد در راه خدا و کوشش در ارائه خدمات به همنوعان باشد.
اما بعضی افراد جذب لذت های فانی دنیا شده و از درک کمالات عاجز می مانند تا جائی که دعوت خدا را در انجام تکالیف بندگی طرد می کنند. این گروه از کسب فضائل انسانی محروم مانده و در مرحله ی بقا که ارضاء غرائز باشد متوقف شده و زندگی حیوانی خواهند داشت لذا در آخرت به صورت حیوان محشور می شوند.
گروه دیگری از افراد نه تنها تکالیف بندگی تعیین شده از جانب پروردگار را نمی پذیرند بلکه اجرای قوانین دینی را تنگ کننده ی عرصه اجتماعی و مخالف کسب منافع خویش دیده و برای حفظ موقعیت خود آیات خداوند را تکذیب کرده تا بتوانند از انتشار آن جلوگیری کنند. این گروه از مرحله ی حیوانی نیز تنزل نموده ، مورد خشم پروردگار واقع می شوند به همین دلیل در این آیه ی شریفه  مورد تهدید خداوند قرار گرفته اند.
 
موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.