المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره نساء - آیات ۵۳-۵۴)
    
بازدید: 254
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لَا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا ﴿٥٣﴾أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا ﴿٥٤﴾
آیا آنان را بهره ای از حکومت است در این صورت به اندازه گودی پشت هسته خرما به مردم نمی پردازند. (۵۳)بلکه آنان به مردم به خاطر آنچه خدا از فضلش به آنان عطا کرده، حسد می ورزند. تحقیقاً ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم، و به آنان فرمانروایی بزرگی بخشیدیم. (۵۴)


قرآن کریم ( سوره نساء - آیات ۵۳-۵۴)


شرح :
برخی از خصلت ها مانند لذت جویی یا قدرت طلبی باعث زیر پا گذاشتن حدود الهی و یا حتی تجاوز به حقوق دیگران شده ، اشخاص را به کارهایی وادار می سازد تا به خاطر به دست آوردن دنیا سعادت آخرت را نادیده گرفته آن را نابود سازد ؛ بعضی خصایص دیگر مانند خسیس ، بخیل ، حسادت نه تنها مانع انجام خیرات و از دست رفتن آخرت می شوند ، بلکه محرومیت از بهره های دنیایی را به دنبال خواهند داشت.
زیرا آدم خسیس و بخیل از نعمت هایی که خداوند به خودشان داده هم نمی توانند بهرمند شوند. خصیصه ای مانند حسادت که در این آیه شریفه مورد بحث قرار گرفته عاملی است که با ایجاد حالاتی از این قبیل دنیا و آخرت را نابود می کند :
۱- شخص حسود از دیدن هر گونه نعمتی که در اختیار دیگران باشد احساس رنجش کرده انتظار نابودی نعمت را می کشد تا صاحب نعمت را غمگین ببیند.
۲- در صورتی که نعمتی موجود به طور طبیعی یا از طریق حادثه از بین نرود ، شخص حسود به دنبال ایجاد حادثه ای ساختگی بوده بلکه نعمت را نابود کرده ، از محرومیت و اندوه صاحب نعمت کسب نشاط نماید.
۳- اگر شخص حسود موفق نشود نعمت را از بین ببرد ، سعی در از بین بردن صاحب نعمت خواهد داشت که در این مرحله اقدام در به کارگیری انواع عوامل نابودی نموده تا جائی که آتش کینه و نفاق را در بین افراد یا اجتماعات بزرگ و کوچک برافرخته زمینه ی نابودی نعمت و صاحبان نعمت ها را فراهم می سازد که این نتایج ویران کننده این کار قابل پیش بینی نبوده و برای خسارات ناشی از آن هیچ حد و اندازه ای قابل تصور نیست.
نتیجه می گیریم که خصلت حسادت از رذائل خطرناک انسانی بوده که حتی افراد با تقوا و علما را تهدید می نماید به طوری که ممکن است نسبت به مراتب علمی و تقوای یگدیگر در نزد خدا نیز حسادت نمایند.
به همین دلیل خداوند در این آیه ی شریفه به طور خاص این رذیله را مد نظر قرار داده و از سپردن هرگونه اختیار و مسئولیت منع فرموده محرومیت های ناشی حکومت ایشان بر مردم را برای همگان بیان نموده است.

موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.