المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره آل عمران- آیات ۱۲۹ و ۱۳۰)
    
بازدید: 234
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٢٩﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٣٠﴾
آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است فقط در مالکیّت خداست. هر که را بخواهد می آمرزد و هر که را بخواهد عذاب می کند و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.(۱۲۹) ای اهل ایمان! ربا را که سودهای چند برابر است نخورید، و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید. (۱۳۰)


 قرآن کریم( سوره آل عمران- آیات  ۱۲۹ و ۱۳۰)


 شرح :
خداوند برای رساندن امری مهم که هشدار دادن خطری عظیم در مسیر حرکت انسان است ، بدین ترتیب مقدمه چینی نموده است:
۱- ابتدا با اعلان مالکیت کل هستی حوزه ی اختیارات خود را مشخص فرمود تا شنونده بداند از خود هیچ گونه دارایی نداشته و ذهن خود را از هرگونه وابستگی و غرور حاصل از مال دنیا رها سازد.
۲- سپس اقتدار در آمرزش و عذاب را یادآوری فرمود تا همه بدانند کسی یارای مخالفت و مقاومت در برابر خدا را ندارد بنابراین بندگان بایستی اطاعت کامل از او داشته باشند.
۳- با بیان صفت " غَفُورٌ: بسیار آمرزنده "  و همچنین " رَحِيمٌ : بسیار مهربان " امید و نشاط را در دل بندگان ایجاد نمود ، تا همه بدانند که هیچ گونه ستمی از جانب پروردگار عالم متوجه بندگان نخواهد شد بلکه اختیار و اقتدار پروردگار در " عذاب یا آمرزش" برای معرفی احدیت اوست ؛ بدین صورت هرگونه شرکی از ذهن بندگان پاک شده و با شوق و رغبت خدا را بپرستند.
پس از بیان اقتدار و مالکیت خدا همراه با آمرزش و مهربانی برای بندگان خطر مورد نظر که " ربا " باشد را به اطلاع بندگان رسانده و حکم منع آنرا ابلاغ می فرماید تا همگان بدانند وقتی پرورگاری با این قدرت از " ربا" منع می فرماید پس این نهی ، معرف خطر عظیمی می باشد که بایستی به شدت از آن پرهیز و اطاعت امر نمود.
در آخر آیه ی شریفه ، خداوند ، " رستگار " شدن انسان را علت غایی این دستور بیان فرموده است تا بندگان در حکمت پروردگار خویش در اجرای دستورات تفکر نموده با در نظر گرفتن آمرزش و مهربانی خدا در بخشش خطاهای گذشته و احتمالی در آینده و بهرمند شدن از پشتیبانی او برای تحمل رنج سختی و تنگناهای اقتصادی زندگی با امید و شوق به " رستگاری " از منافع زیاد و ظاهری " ربا " چشم پوشی نمایند.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.