المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره آل عمران - آیه ۱۰۴)
    
بازدید: 240
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 
و باید از شما گروهی باشند که به سوی خیر دعوت نمایند، و به کار شایسته و پسندیده وادارند، و از کار ناپسند و زشت بازدارند؛ و اینانند که یقیناً رستگارند. 


قرآن کریم ( سوره آل عمران -  آیه ۱۰۴)


  شرح :
انسان به صورت فردی و گروهی بر اساس روش آزمون خطا ، تحقیق و سپس دستآوردهای خود را به اجرا می گذارد. آن مقدار که خطای طبیعی بوده در بررسی های معمول توسط محقق ، مشخص و برطرف می شود ، اما برخی خطاها تحت تاثیر جاذبه های دنیا و غرائز و یا در نتیجه ی توطئه ی رقیبان و دشمنان ایجاد می شود که فریب محسوب می شوند.
برای تشخیص این نوع خطاها به آگاهی دهنده ای خارج از وجود فرد و یا حتی مجموعه نیاز است تا بتواند با ارائه انواع دلائل و شواهد افراد را مطلع و از لغزش نجات دهد. بدیهی است ، لازم است که هشدار دهندگان از اشخاصی کارآزموده باشند تا عمل روشنگری در شناخت امور خیر و راه هدایت همچنین بازدارندگی از خطا با موفقیت انجام شود.
این افراد اولا بایستی به خصوصیات انسان به طور عمومی و فرد تذکر گیرنده به طور خاص آگاه داشته با رعایت اصول اخلاقی ذکر شده در احکام " امر به معروف و نهی از منکر" اقدام به روشنگری نمایند.
ثانیا نسب به امر واقع کالا کاملا اشراف داشته تا بتوانند با دلائل لازم ، وجود خطا را اثبات نموده و سپس شکل صحیح موضوع را پیشنهاد و با پشتوانه ی حاکمیت اجتماعی آن را به اجرا گذارد.
مسلما چنین امر خطیری در توان مردم عادی نبوده و الزاما توسط افرادی آموزش دیده در روش علمی و پرورش یافته در تزکیه اخلاقی اجرا خواهد شد.
به همین دلیل در آیه ی شریفه بر " انتخاب گروهی از امت" تاکید شده و ایشان را از " رستگاران " می داند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.