المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره آل عمران - آیه ۱۰۳)
    
بازدید: 246
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿١٠٣﴾
و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده و گروه گروه نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آن گاه که با یکدیگر دشمن بودید، پس میان دل های شما پیوند و الفت برقرار کرد، در نتیجه به رحمت و لطف او با هم برادر شدید، و بر لب گودالی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد؛ خدا این گونه، نشانه های  خود را برای شما روشن می سازد تا هدایت شوید. (۱۰۳)


قرآن کریم (سوره آل عمران - آیه ۱۰۳)


  شرح :
انسان موجودی اجتماعی است و ضمن ایجاد ارتباط با همنوعان و همکاری و مشارکت انواع نیازهای خود را تامین می نماید. این اجتماع انسانی بعضا دچار آفاتی شده و متفرق و  متلاشی می گردد که اگر این آفات برطرف نشود قدرت زیستن و غلبه بر حوادث و مشکلات طبیعی از بشر سلب و نسل او منقرض خواهد شد همچنانکه حیواناتی بمراتب قوی تر از انسان که از بین رفتند.
حفظ اجتماع ، نیاز به تشکیلاتی دارد که دارای سلسله ی مراتب بوده و برای هر کدام از اعضای آن جایگاهی با وظائف مشخصی تعریف و تعیین شده است.


آنچه اجتماع را از متلاشی شدن حفظ می کند ، دو عامل است :
۱- وجود قانون که بر اساس آن اعضای هر اجتماعی بر اساس اصولی صحیح که منطبق بر واقعیت بوده و بتواند نیازهای افراد را تامین کند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و بدین ترتیب تشکیلات اداره گردد؛ هر چه این قوانین کامل تر باشد ابعاد بیشتری از نیازها را پوشش داده و عمر اجرایی بیشتری خواهد داشت.
اینجاست که خداوند تمام قوانین لازمه ی تربیت انسان و تامین کننده ی ارتباط صحیح برای اجتماع بشری تا قیامت را در مجموعه ای بنام قرآن برای او تدوین نموده و تمام افراد بشر را به تفکر و تدبر در آن سفارش فرموده است.
۲- وجود رهبری لایق و خدمتگزار که ضمن آگاهی از قوانین تدوین شده از طرف خالق ، به کارها و مشکلات رایج در هر زمان کاملا اشراف داشته باشد.
این چنین رهبری قادر خواهد بود که تشکیلات را اداره نموده و آن را در مسیر سعادت قرار دهد.
خداوند که خالق انسان و ترسیم کننده ی مسیر کمال اوست و برای هدایت انسان ، با تدوین قوانین مورد نیاز ، اشخاصی بنام پیامبر را با معرفی جانشینان خاص در هر زمان ، تربیت نموده است که اولا آگاه به قوانین هستند. ثانیا آگاه به نیازهای فردی و اجتماعی انسان هستند. ثالثا به امورات و مشکلات اجتماعات بشری اشراف داشته ، با پشتیبانی خداوند ، قادر به هدایت مردم می باشند که اطاعت از ایشان در قرآن ، تحت عنوان " چنگ زدن به ریسمان الهی" بیان شده است زیرا حفظ کننده ی اجتماع انسانی از انواع آسیب ها بوده و به یاری خداوند ، قادر به تامین سعادت بشریت خواهند بود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.