المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره آل عمران- آیات ۲۶ و ۲۷)
    
بازدید: 93
    

بسم الله الرحمن الرحیم

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿٢٦﴾تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ ۖ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ ۖ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿٢٧﴾
بگو: خدایا! ای مالک همه موجودات! به هر که خواهی حکومت می دهی و از هر که خواهی حکومت را می ستانی، و هر که را خواهی عزت می‌بخشی و هر که را خواهی خوار و بی مقدار می کنی، هر خیری به دست توست، یقیناً تو بر هر کاری توانایی. (۲۶)
شب را در روز در می آوری و روز را در شب در می آوری و زنده را از مرده بیرون می آوری و مرده را از زنده بیرون می آوری و هر که را بخواهی بی حساب روزی می دهی. (۲۷)


قرآن کریم( سوره آل عمران- آیات ۲۶ و ۲۷)


  شرح :
خداوند برای ایجاد شوق به هدایت در بندگان و برانگیختن انگیزه ی مبارزه در راه خدا انواع دلائل را ارائه فرموده است. وجود دولت و قدرت تشکیلاتی در هر شهر و دیار ، از طرفی جهت اداره ی امور مردم یک ضرورت است و از طرف دیگر عامل فساد خواهد بود زیرا به طور معمول افراد خواستار قرار گرفتن در مجموعه ای قدرتمند هستند تا بتوانند از قدرت حکومت در پشتیبانی از زندگی شخصی و حصول خواسته هایشان کمک بگیرند به همین دلیل منجر به رقابت سختی در کسب قدرت می شود که به فساد فردی و تشکیلاتی ختم خواهد شد؛ ضمن اینکه همین تشکیلات قدرتمند در موضع فساد بسیار خطرناک بوده و سد عظیمی در مقابل مبارزین و مجاهدین راه حق می گردد.
خدای متعال با اظهار قدرت در مالکیت و کنترل دولتها به مجاهدین ، القای ایمان نموده و انگیزه ی لازم برای طراحی تشکل های حق طلبانه را تفهیم می نماید تا بتوانند مبارزه ای بنیادین و پایدار در طول تاریخ  داشته باشند.
اینکه چرا دولت باطل به قدرت می رسد و چگونه عزت به افراد اعطا و یا سلب می شود ، به تنهایی بحث مفصل و مستقلی دارد که در این مختصر نمی گنجد؛ اما خلاصه ی کلام این است که گاهی قدرت های فاسد ، نتیجه ی انحرافات داخلی تشکیلات مومنین است که در اثر خام شدن پس از پیروزی و بی توجهی به توطئه دشمن ایجاد می شود ؛ گاهی قدرت فاسد خارج از ممالک اسلامی قد علم می کند که امتحان خدا در پذیرفتن امر جهاد برای دفاع از جامعه مسلمین خواهد بود که از حکمت او سرچشمه می گیرد.
از آنجائی که دولتها در ظاهر امر در نتیجه زد و بندهای افراد به وجود می آیند ممکن است پذیرفتن دخالت خداوند در این موضوع محل تردید باشد ، لذا خداوند تبدیلات شبانه روز و مرگ و حیات را بلافاصله بیان فرموده تا برای عموم مردم اطمینان در اعمال قدرت خدا ایجاد نمایند زیرا این امور از قدیم بوده و همه می دانند که خارج از قدرت بشر می باشد بنابراین پذیرفتن آن ، طبق فطرت بوده و آسان تر خواهد شد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.