المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره آل عمران- آیات ۱۶و۱۷)
    
بازدید: 95
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿١٦﴾الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ ﴿١٧﴾
آنان که می گویند: پروردگارا! قطعاً ما ایمان آوردیم، پس گناهانمان را بیامرز وما را از عذاب آتش نگاه دار. (۱۶)آنان که صبر کنندگان و راستگویان و فرمانبرداران و انفاق کنندگان و استغفار کنندگان در سحرهایند؛ (۱۷)


قرآن کریم (سوره آل عمران- آیات ۱۶و۱۷)


  شرح :
به علت وجود تمایلات نفسانی احتمال لغزش و ارتکاب به گناه ، امری طبیعی در مسیر رشد و کمالات انسانی است ولیکن پروردگار عالم راه بازگشت و جبران را برای بندگان باز نگه داشته و شرایط آن را بیان فرموده است.
طبق فرمایش آیه ی شریفه چند مورد از اعمالی که می توانند جبران کننده ی زیانهای ناشی از لغزش افراد باشند ، از این قرارند:
۱- صبرکنندگان : انجام هر کاری تا رسیدن به نتیجه ی مورد نظر مستلزم تحمل سختی خاص آن کار است لذا ، کسی که خواستار برطرف شدن آثار زیانبار گناه می باشد بایستی بر انجام اعمال خواسته شده ، پایداری نماید.
۲- راستگویان : در طی مسیر کمال ، هر شخص به صحنه هایی برخورد میکند که لازم است برای درک حقیقت و به دست آوردن فضائل انسانی بهایی بپردازد
که خسارت ناشی از ارتکاب گناه یا خطای خویش می باشد ، ممکن است دروغ گفتن برای رفع مسئولیت ، به طور موقت موثر باشد ولیکن این دروغ ، به صورت بیماری خطرناک روحی ، مانند آتش زیر خاکستر عامل تخریب شخصیت را در باطن انسان پنهان داشته و از درک فضیلت و رسیدن به رستگاری جلوگیری می کند.
۳- فرمانبرداران : انسان طالب کمال در میانه ی راه بوده و از خطرات آینده همچنین نحوه ی رسیدن به سعادت اطلاعی ندارد بنابراین لازم است که از منبع
مطمئنی ، کسب اطلاع و فرمانبرداری داشته باشد و خداوند بهترین راهنما خواهد بود زیرا تعیین کننده ی کمال و راه وصول به آن می باشد.
۴- انفاق : قسمتی از مال خود را برای کمک به همنوعان هزینه کردن ، از دستورات خداست که اولا دلبستگی به لذات دنیا را کم نموده و توجه به معنویات را که لازمه ی ادراک و پذیرفتن آنهاست ، تقویت می کند. ثانیا انفاق سایرین را در طی مسیر کمال همراهی کردن است که محیط اجتماع را برای رشد عمومی مساعد می سازد.
۵- استغفار کنندگان در سحر : عمل استغفار آثار مفیدی به دنبال دارد که مختصرا تقدیم حضور می گردد :
اولا : پذیرفتن اشتباه است که زمینه ساز تصمیم برای جلوگیری از ادامه خسارت و نجات از سقوط می باشد.
ثانیا : برطرف کردن قساوت از روح است که عامل انعطاف پذیری و پذیرفتن هدایت خواهد بود.
 ثالثا : انجام عبادت و راز و نیاز با خالق در سکوت سحرگاهان که روح شخص فارغ از امور دنیاست ، توان ادراک معنویت را به طور فوق العاده ای افزایش داده وبا سرعت غیر قابل تصوری ، مسیر تقرب به خدا را طی می نماید و زیانهای گذشته ی او از جانب پروردگار عالم جبران می گردد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.