المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره آل عمران-آیات ۳و۴)
    
بازدید: 93
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ ﴿٣﴾مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ ۗ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿٤﴾
این کتاب را تدریجاً به حق و راستی بر تو نازل کرد که تصدیق کننده ی کتاب های پیش از خود است؛ و تورات و انجیل را (۳)پیش از این برای هدایت مردم فرستاد، و فرقان را نازل کرد. مسلماً کسانی که به آیات خدا کافر شدند، برای آنان عذابی سخت است؛ وخدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است. (۴)


قرآن کریم (سوره آل عمران-آیات ۳و۴)


شرح :
کتاب مقدس قرآن مشتمل بر چند هزار آیه است و به  دلایل ذیل به صورت تدریجی نازل شده است :
۱- در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق مردم بی سواد بودند تا جائی که حتی اسم خود را نمی توانستند بنویسند ، چگونه می توانستند پذیرای کتابی با چند هزار آیه باشند؟ مسلما نه تنها درکی از محتوای این کتاب مقدس برای ایشان حاصل نمی شد بلکه به عنوان یک مجموعه ی نفیس سربسته و به صورت امانت هم نگهداری نمی کردند.
۲- آیات قرآن که در یک کتاب به صورت مجموعه گردآوری شده ، هر کدام یک قانون و دستور خدا برای انجام کاری با شرایط خاص است که بایستی در محل خود به اجرا گذاشته شود تا ضمن حل نمودن مشکلات جامعه ، کاربرد آن بر عموم مردم آشکار و ارزش این گنجینه ی الهی شناخته شود.
بدین ترتیب همراه با بالا رفتن سطح آگاهی مردم و پرورش یافتن استعدادهای خاص آمادگی لازم برای درک و نگهداری مجموع آیات نازله ایجاد شد.


آیه ی بعد محتوای قرآن و اثرات آن را به طور اجمال معرفی نموده و تکلیف مخاطبان را در برخورد با این امانت الهی مشخص می فرماید که مختصرا تقدیم می گردد:
۱-همچنان که در آیه ی قبل بیان شده این کتاب تایید کننده ی تورات و انجیل است که کتب آسمانی ادیان سابق می باشد تا همه بدانند که موضوع دین و ابلاغ آئین خداپرستی تازگی ندارد ، بدین ترتیب ، پذیرفتن آن آسان تر خواهد بود.
۲- اساس این کتاب مبنی بر پرورش افکار مردم است تا شخصیت ایشانرا برای داشتن یک زندگی سالم و موفق ، طبق اصول صحیح تربیت نماید.
۳- گروهی قدرت طلب که منافع آنها در گرو جهل مردم است و مسلما با رشد جامعه مخالفت خواهند کرد ، در هر جامعه ای وجود داشته که قرآن ، این گروه را کافر نامیده و ایشان را به عذاب سخت تهدید نموده است.
۳- از آنجائی که هدایت شدن که تربیت عموم مردم همراه با ایجاد ساختار جدید اجتماعی خواهد بود ، مستلزم انجام تحولاتی در رفتار و زندگی فردی می باشد که ضمن داشتن سختی های خاص خود ، توام با مبارزات اجتماعی با مخالفین است ، خداوند قدرت لایتناهی و شکست ناپذیری خود را به عنوان پشتیبانی پیروان معرفی فرمود تا مردم را در اجرای دستورات قرآن پایداری بخشد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.