المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

دعای استخاره-۲
    
بازدید: 112
    

بنام خدا
دعای استخاره-۲
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اقْضِ لِي بِالْخِيَرَةِ وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الِاخْتِيَارِ ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ ذَرِيعَةً إِلَى الرِّضَا بِمَا قَضَيْتَ لَنَا وَ التَّسْلِيمِ لِمَا حَكَمْتَ فَأَزِحْ عَنَّا رَيْبَ الِارْتِيَابِ ، وَ أَيِّدْنَا بِيَقِينِ الُْمخْلِصِينَ .
خدایا! به سبب دانشت که محیط بر همه چیز است، از تو درخواست خیر دارم؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و به خیر و نیکی در حقّ من حکم فرما. و شناخت انتخاب کردن و برگزیدن را به ما الهام کن و آن الهام را برای ما وسیلۀ خشنودی به آنچه که برای ما مقرر کردی و تسلیم به آنچه در حقّ ما حکم فرمودی، قرار ده؛ پس آلودگی شک و دودلی در تقدیرت را از دل ما پاک کن و ما را به یقین مخلصان تقویت فرما.
(صحیفه سجادیه)


شرح :
امام سجاد(ع) در ابتدای دعا به علم خداوند شهادت داده نیک بودن آن را سرلوحه ی تفکر و اعتقاد خود قرار می دهد. سپس معرفت و توسل به پیامبر(ص) و خاندان گرامیش را بهترین راه دستیابی به علم خداوند معرفی می فرمایند.
آن گاه ایجاد علم را طی سه مرحله بدین قرار بیان می نمایند :
۱-شناسایی : شناسایی همان راه و روش تحقیق است که هر شخصی در پیش گرفته به منابع مطمئن راهنمایی می شود.
۲- گزینش : فرد ، پس از طی مرحله تحقیق ، برای رسیدن به اهداف خود به راههای متفاوت آگاه شده ، بهترین راه را انتخاب می کند.
۳- الهام : ایجاد و شکفتن علم در قلب انسان را الهام می گویند که تحت شرایط خاص و پس از گذراندن مراحل تزکیه ، صورت می پذیرد.


وجود انسان آئینه تجلی اسما و صفات پروردگار است. مادامی که انسان به گناه آلوده نشده دارای فطرتی پاک بوده که در برخورد با پدیده های مختلف استعدادهای انسانی به صورت علوم مختلف در وجود او شکوفا می گردد.
بنابراین برای برخورداری از این فیض الهی بایستی دائما از گناهان هرچند جزئی پرهیز نموده و قلب را لحظه به لحظه برای دریافت انوار خداوند آماده نگه دارد.
زیرا زمان آبستن حوادث پیش بینی نشده  بوده و هر لحظه امکان ایجاد تحولی عظیم وجود دارد که انسان آگاه و مستعد ، در این تحول به سعادت دست می یابد.
صحنه هایی که در مسیر زندگی بآن برخورد می کنیم در ابتدا مبهم بوده در قلب انسان ترس و دودلی ایجاد می نماید. در اینجاست که شخص به عملکرد خود شک می کند و سوالات مختلفی در ذهنش ایجاد شده که آیا وضعیت زیانبار موجود نتیجه اشتباه من بوده یا دیگران و یا پدیده ای نو می باشد که ما هنوز تجربه نکرده لذا نمی توانیم از آن سود ببریم.
افراد ضعیف و نا آگاه این پدیده ها و صحنه ی جدید را مشکل خوانده و آن را مانعی بر سر راه رشد و پیشرفت خود می دانند. ولی افراد رشد یافته آن را به عنوان مرحله جدیدی از زندگی پذیرفته و با تحقیق از منابع صحیح به استقبال موضوع جدید می شتابند که در جریان این تحقیقات به راه حلی نو یعنی علمی جدید و در نتیجه ، شکوفایی استعدادی دیگر نائل آمده ، یک درجه از کمال را طی می نمایند.


بدین روش طی طریق نمودن شخص را به سوی قله یقین سوق داده ، تا جائی که تمام عالم وجود را گنجینه علم الهی می داند که بایستی در شناخت آن تلاش نمود.
بدیهی است عواملی که انسان را از شناخت حکمت خدا محروم می سازد گرفتاری محسوب شده و باعث سبک شمردن مقدرات می شود.
در نتیجه افراد رسیدن به مرحله ی رضا و خشنودی پروردگار را که به کمال رسیدن استعدادهای بشر و ایجاد فضائل باشد درک ننموده و در برابر احکام الهی یعنی دستورالعمل چگونه طی نمودن مراحل کمال ، سر تسلیم فرود نمی آورد که در نتیجه ی این نافرمانی به انواع محرومیت ها مبتلا می گردند.

   موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.